• Bergshamraparti...

Bergshamrapartiet vill väl – men cementerar bara allianspolitik

Inför budget 2018 har alliansen ännu en gång träffat en överenskommelse med Bergshamrapartiet. Med Bergshamrapartiets stöd har alliansen majoritet i kommunfullmäktige och därmed möjligheten att få igenom den nya budgeten för 2018. I utbyte har alliansen lovat Bergshamrapartiet några lokala satsningar i Bergshamraområdet, bland annat att ta fram ett förslag för hur Björnstigen kan bli mer trivsam. Dessutom ska man utreda hur norra och södra Bergshamra kan knytas ihop.

Thomas Magnusson, kommunalråd (V) och Bergshamrabo, kommenterar överenskommelsen så här:
– Det mesta i uppgörelsen har det pratats om i åratal. Bergshamrapartiet vill nog väl, men man lyckas inte åstadkomma så mycket mer än att ge Alliansen majoritet för en budget med enprocentiga påslag som ska täcka både löneökningar och prishöjningar.

Tidigare i år var Bergshamrapartiet, i enlighet med alliansens förslag, beredda att låta Bergshamra tappa sin enda kommunala skola. Förslaget om privatiseringen av Bergshamraskolan stoppades endast efter massiv kritik från Bergshamras föräldrar, liksom protester från bland andra Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet är av uppfattningen att Bergshamrapartiet säljer sig alldeles för enkelt i sin uppgörelse med alliansen. Det är tydligt att det behövs en ny majoritet för verklig förändring i Solna.