Bli aktiv

Du behövs i Vänsterpartiet! Varje enskild medlem är viktig för att vi ska bli en stark kraft och lyckas skapa ett mer rättvist och jämställt samhälle. Arbetet i Vänsterpartiet utgår ifrån dina intressen och ditt engagemang.råsta demo

Här har vi samlat några exempel på hur du kan vara aktiv här i Solnaföreningen. Det finns mängder av fler saker och det går även att förutom i Solna även att vara aktiv i Storstockholmsdistriktet.

Engagera dig lokalt i din stadsdel

Vi har områdesgrupper i flera stadsdelar.

Områdesansvariga för Huvudsta är:
Roberto Castañeda: [email protected]
Erik Järvelä: [email protected]

Områdesansvariga för Bergshamra är:
Daniel Perez Wenger: [email protected]
Markus Naeslund: [email protected]

Arbetsgrupper

Vi har just nu en Klimatgrupp som arbetar med miljöfrågor och en kommunikationsgrupp som stödjer oss med kommunikation. Inom kort startar en evenemangsgrupp. Vi har även en studieansvarig som ansvarar för att vi i föreningen får kunskap om aktuella frågor och en internfeministisk ansvarig som ansvarar för att vårt arbete med jämställdheten internt går framåt.

Vill du starta en arbetsgrupp? Här får du en lathund med all information du behöver för att göra det.

Kom på medlemsmöten

Diskutera aktiviteter och politiska frågor, lär dig mer om vår politik.

Lära dig mer om politiska frågor och träna argumentation

Vi har studier på vissa medlemsmöten och på andra sätt

Solnas kalender

Storstockholms kalender

Var med på utåtriktade aktiviteter

Var med och prata politik och dela ut material på någon av våra utåtriktade aktiviteter. Tex har vi Röd Lördag varannan lördag på olika ställen i kommunen, ibland delar vi flygblad utanför tunnelbanestationer. Det går bra även som ny medlem att vara med det finns alltid någon som varit med sedan innan och stöd i hur ni gör om ni inte kan svara på en fråga.

Hjälp till att arrangera och hjälp till med praktiska saker

För att kunna göra alla våra aktiviteter behövs mycket planering och praktiskt jobb. Det kan vara allt från att planera aktiviteter, boka lokaler, köra saker, laga mat till sociala aktiviteter, blada utskick, mm. Om du har körkort och eller bil får du gärna anmäla dig till vår billista.

Hjälp till med mediearbetemöte

Vi behöver alltid stöd i mediaarbete såsom foto och film.

Sprid vår politik i sociala medier

Gilla gärna  oss på facebook.

Bidra med kunskap och idéer

De som företräder partiet i kommunen behöver hela tiden information och idéer från oss medlemmar. Du får gärna bidra med idéer och tankar kring politiska frågor  du är extra intresserad av.