• Det växande Sol...

Det växande Solna

Att en kommun expanderar är inget som helt sker av sig självt. Det behövs konkreta politiska beslut som anger såväl hur fort tillväxten kan ske, var och på vilket sätt den sker.  När sådana beslut fattas måste man ofta välja mellan att prioritera olika intressen. Miljön, trafiksituationen, företagarna, boende och eventuellt inflyttande är sådana exempel.

I det valet står alltid Vänsterpartiet på miljöns, inflytandets och rättvisans sida.

Vänsterpartiet arbetar för att stadens utbyggnad ska ske i en rimlig takt där tid ges att utvärdera och ta in synpunkter från medborgarna innan nästa utbyggnad drar igång. Det finns en komplexitet i processerna som inte får underskattas, och viljan att expandera får aldrig gå ut över analysen av expansionens inverkan på samhälle och miljö.

Utrymmet är heller inte obegränsat. Även vad gäller användningen av den mark som lämpar sig för bebyggelse måste politiken fatta beslut om prioriteringar. För Vänsterpartiet är det självklart att i det valet utgå från människors behov av bra bostäder till rimlig kostnad, tillgång till natur och närhet till nödvändiga samhällsfunktioner. Skrytprojekt och huvudkontor får komma i mån av plats.

Mycket mer finns att läsa i vårt dokumentarkiv som du hittar här!