• Herta Fischer h...

Herta Fischer har lämnat oss

Det är med stor sorg som vi mottar beskedet om att vår partikamrat Herta Fischer har lämnat oss. Herta somnade in den 25 januari, 98 år gammal.

Herta Fischer kom till Sverige som artonåring 1938, då hon flydde nazismen i Österrike tillsammans med sin mor. Herta, som redan då varit konsertpianist i flera år, kom sedan att stanna i Sverige och blev med tiden en etablerad kulturpersonlighet och kompetent politiker i sin nya hemkommun Solna.

Herta har under hela sitt liv varit djupt engagerad i kampen för ett jämlikt samhälle, ett engagemang som hon har underhållit i Vänsterpartiet sedan 1968. Hennes hjärta brann lite extra för frågor kring kultur, miljö, utbildning och sjukvård.

De senaste åren har Herta hållit i gång med regelbundna weinercaféer och träffar i samarbete med biblioteket och ABF. Under 2017 gjorde Herta politisk comeback som ersättare i Solna kommunfullmäktige där hon stred för alltifrån sänkta kulturskoleavgifter till solceller och rev ner såväl applåder som skratt med sina kloka och fyndiga inlägg.

Hertas livslånga engagemang för ett bättre samhälle, och hennes outtröttliga energi, gjorde henne till en fantastiskt inspirerande kamrat. Det är svårt att beskriva Herta för den som inte har träffat henne. Hon var så mycket, vilket gör att tomrummet efter henne blir desto större.

Den som vill lära känna Herta lite bättre kan lyssna på denna fina P2 dokumentär om hennes liv och gärning: https://sverigesradio.se/avsnitt/1222426?fbclid=IwAR2KPYSwHbYjkar5V9okAlm1Wr13q4mAWtDIP1AFuH1hyv3FkY9Ih_QFmHI

Herta, vi saknar dig redan <3