• Hög tid för en ...
Debattinlägg

Hög tid för en koldioxidbudget i Solna

Klimatfrågan är vår tids ödesfråga. För att kommande generationer ska kunna leva på vår planet måste vi begränsa den globala uppvärmningen till två grader. Detta åtog sig Sverige att jobba för när man skrev på Parisavtalet. Även i Solna måste utsläppen minskas om vi ska kunna leva upp till avtalet. En koldioxidbudget är ett bra sätt att ta kontroll över utsläppen!

I december 2018 presenterade PWC en granskning av det miljömässiga hållbarhetsarbetet i kommunen. PWC anmärkte på att det saknades tydliga och mätbara mål. Detta borde vara en självklar del av allt seriöst miljöarbete!

Vilket gyllene tillfälle att inrätta en koldioxidbudget i Solna. Kommuner i hela landet tar sitt ansvar. Järfälla kommun var först med att samarbeta med Uppsala universitet och miljö-konsultbolaget Ramböll. Nu har även Borlänge, Gävle, Håbo, Knivsta, Ragunda, Skellefteå, Säter, Västerås, Åre och Östersund gått samma väg.

Uppsala universitet söker nu fler intresserade kommuner. Vänsterpartiet lade därför en motion på kommunfullmäktige 8 april. Vi vill att Solna stad anmäler sitt intresse att delta i projektet.

Om detta inte skulle vara möjligt vill vi att Solna inrättar en koldioxidbudget i samband med den klimatstrategi som det blågröna styret lovat att arbeta fram under mandatperioden.

Sandra Lindström
Gruppledare och oppositionsråd Vänsterpartiet Solna

Publicerad i Mitt i Solna 16 juli 2019.