• Kommunfullmäkti...

Kommunfullmäktige 31 augusti 2020

På senaste kommunfullmäktige 31 augusti avhandlades två nya exploateringsavtal och tillhörande detaljplaner. Dessutom lämnade vi i Vänsterpartiet in en interpellation och två nya motioner.

Exploateringsavtal och överenskommelse med Norrenergi

Avtalet är nödvändigt för att säkerställa Norrenergis ambition om 100 procent förnybar energi, eftersom det möjliggör för en ny sopsuganläggning i Huvudsta. Med exploateringen följer en upprustning av delar av strandpromenaden, vilket vi tycker är välkommet. Vi har, tillsammans med Socialdemokraterna, poängterat att det finns stor potential att utveckla hela strandlinjen. Vi vill att strandpromenaden ska uppfattas som sammanhängande även efter upprustningen. Vidare anser vi att gång- och cykelbanan behöver separeras och inte bara breddas.

Exploateringsavtal Huvudsta 3:1

Exploateringsavtalet innebär att staden genom det delägda bolaget Råsta Holding ska bygga bostäder på kommunens egen mark. Vänsterpartiet har vid flera tillfällen uttryckt samma ståndpunkt i ärendet – platsen är lämplig för bostadsbyggande och 450 lägenheter skulle vara ett välkommet tillskott. Däremot beklagar vi att lägenheterna kommer bli bostadsrätter och valde därför att yrka avslag. Ett gyllene tillfälle att bygga bostäder som fler har råd med kastas bort.

Nya initiativ

Motion om syn- och hörselinstruktör

Motion om 6 timmars arbetsdag på omsorgsboendet Skoga

Interpellation till omvårdnadsnämndens ordförande om skyddsutrustning på omvårdnadsboenden i Solna