• Kommunfullmäkti...

Kommunfullmäktige 14 april 2020

Kommunfullmäktige 14 april 2020 var, utan överdrift, ett historiskt sammanträde. En partiöverenskommelse mellan oppositionen och styret har arbetats fram med anledning av den pågående corona-pandemin. Fullmäktige samman-trädde därför med ett mindre antal ledamöter (i proportion till valresultatet givetvis).  Tove Pehrsson, Atilla Yavuz, Linda Cigéhn och Sandra Lindström företrädde Vänsterpartiet.

Solna stads årsredovisning för 2019 fanns med på dagordningen. Vänsterpartiet är bekymrade över att stadens verksamheter inte alltid får förutsättningar att klara sina uppdrag. Sandra Lindström berättade att på många möten Vänsterpartiet har haft med personal och chefer har de blödande budgetarna tagits upp – det går inte att spara mer. Några har till och med gråtit för att de bryr sig så mycket om sin verksamhet men känner sig så uppgivna över läget. Trots detta ser vi ännu ett år med budgetpåslag på ynka 1%, vilket inte ens är i närheten av att matcha de årliga löne- och kostnadsökningarna.

Skolnämnden går med 15 miljoner kronor i underskott. Skolnämnden får inte får en tydlig redovisning av skolornas resultat på enhetsnivå. Utan detta underlag blir det omöjligt för nämndens ledamöter att få en tydlig bild av om detta är ett problem på alla stadens enheter eller om det endast är ett fåtal skolor som avviker kraftigt från budget. Problemet bekräftas av en revisionsgranskning som fastslog att Skolnämnden och Barn- och förskolenämnden inte helt säkerställer en ändamålsenlig grundskoleutbildning.

Sandra lyfte även det problematiska med att årsredovisningen är så hårt positivt vinklad. Det framgår inte varför vissa mål inte anses vara uppfyllda, eftersom endast aktiviteter som bidrar till måluppfyllelse räknas upp.
Planer på nya skolor räknas upp, medan beslutet om att lägga ned Bergshamraskolans högstadium inte nämns. Fritidens ”utvecklingsarbete” nämns, men inte det faktum att nästan all fritidspersonal sa upp sig innan sommaren eller att två fritidsgårdar har lagts ner under året. Oavsett vad man tycker om dessa beslut så har de satt stora avtryck det gångna året och borde självklart nämnas i årsredovisningen.

Även Signalistens årsredovisning skulle godkännas. Atilla Yavuz från Vänsterpartiet lyfte upp vikten av hyresrätter. Yavuz påpekade att för många människor är hyresrätten den enda möjliga bostadsformen. Statistik från SCB visar att endast 12 % av bostäderna som har byggts i Solna de senaste tio åren har varit hyresrätter. Det visar en bristande ambition hos den politiska ledningen.

Yavuz  tog upp den ombyggnadsstrategi som Signalisten antagit. Den innehåller nödvändiga renoveringar men leder också till hyreshöjningar på 60 %, vilket kommer göra att många inte har råd att bo kvar efter renoveringarna. Vänsterpartiet var det enda parti som röstade emot ombyggnadsstrategin och vi har varit beredda att diskutera alternativa lösningar för att hitta en väg framåt som fungerar för hyresgästerna. Detta har dock fallit för döva öron. ”Vi hade så gärna velat se att Signalisten hade högre ambitioner att föra konstruktiva dialog med sina hyresgäster i ett sådant läge” avslutade Yavuz.

Dessvärre lät kommunfullmäktiges ordförande inte Atilla Yavuz tala till punkt i ett andra inlägg. Ordförande menade att det inte hörde till ämnet, vilket är bekymmersamt. Om vi inte kan diskutera den övergripande inriktningen för bostadspolitiken i vår stad när Signalistens årsredovisning ska antas, när ska det då ske? Atilla ville lyfta krisen i världsekonomin och läget på arbetsmarknaden. Signalistens agerande bör ses i ljuset av fallande börser, stillastående industrier, lägre skatteintäkter och stigande arbetslöshet.

Parallellt med ombyggnationen arbetar Signalisten för att driva upp hyrorna i flera av sina bostadsområden som inte omfattas av renoveringarna. Utöver det påslag på knappt 2 % som redan förhandlats för 2020 kräver man nu hyreshöjningar på 15-20 % i stora delar av beståndet med hänvisning till att hyrorna inte matchar bostädernas bruksvärde. Trots att Signalistens ekonomi fortsätter att se bra ut anser man att det kommer att behövas fortsatta hyreshöjningar.

Vänsterpartiet anser att det går emot Signalistens grund och syfte. Signalisten är en politiskt styrd stiftelse och den § 10 i Signalistens stadgar lyder att stiftelsen ska ”sträva efter att tillhandahålla sina bostadshyreslägenheter till lägsta möjliga pris.

Fullmäktige debatterade även nya exploateringsavtal och detaljplaner. Vänsterpartiets Linda Cigéhn lyfte fram det positiva med de nya förskolelokalerna vid Solnavägen, med väl tilltagna inomhusytor. Samtidigt är förskolegården för liten för att nå upp till Boverkets rekommendationer. Cigéhn framförde att de gröna ytor som planeras i området är bra, men att Vänsterpartiet vill säkerställa en grönytefaktor på minst 0,6. Att använda ett och samma beräkningsverktyg är ett smidigt sätt att säkerställa att alla stadens nya projekt får tillräckligt med de grönytor som vi människor mår så bra av. Även Cigéhn lyfte behovet av hyresrätter och konstaterade att det är tråkigt att samtliga bostäder även här blir bostadsrätter.

Tove Pehrsson lyfte i vanlig ordning klimatperspektivet på ett kunnigt sätt när Diktaren och Tomteboda var på dagordningen. Vänsterpartiet var ensamma om att ställa frågor om dagvatten, förvaltningens kommentarer på miljöplanerna samt luftkvaliteten på den nya skolgården som planeras på Diktaren. Pehrsson slog också fast att staden borde kunna kräva en klimatneutral byggprocess av byggherrarna.