• Kommunfullmäkti...

Kommunfullmäktige 16 december 2019

Det var fullt på åhörarläktaren under decenniets sista fullmäktige och debatten var stundtals het. Bergshamragruppen för sansade renoveringar var på plats, liksom föräldrar och elever från bland annat Nya Ängkärrsskolan. De protesterade mot förändringen i praxis kring tilläggsbeloppen, vilken hotade hela resursskolans överlevnad.

Efter ett par veckor av protester och frågor från oroliga vårdnadshavare och skolpersonal, samt kritik från oppositionen, vände skolnämndens ordförande Marianne Damström Gereben (L) helt i frågan och beslutade genom ett s.k. ordförandebeslut, att skjuta till mer pengar till resursskolorna – läs mer om det här. Eva Eriksson (S) inledde fullmäktige med att ställa en enkel fråga till Marianne om detta. Än finns en del frågetecken kring det hela, Vänsterpartiet fortsätter att bevaka frågan tillsammans med Socialdemokraterna.

Likabehandlingskommittén delade ut sitt årliga pris, i år prisades kompetensförvaltningens arbetsmarknadsenhet för sitt goda arbete med att matcha långtidsarbetslösa och nyanlända med arbetsmarknaden.

Fullmäktige debatterade Linda Cigéhns och Atilla Yavuz interpellation om antalet inskrivna barn i fritidshem åk 4-6. Detta efter förändringarna i fritidsverksamheten med nedläggning och flytt av Solnas fritidsklubbar. Målet var att ”alla” barn skulle vara inskrivna i verksamheten efter förändringarna, och Vänsterpartiet ville ta reda på om så skett. Svaret blev att ingen sådan statistik förts, målsättningen till trots. Vi fortsätter att bevaka frågan.

Sandra Lindström och Atilla fick även svar på sin interpellation till tekniska nämndens ordförande om bilfria zoner runt stadens skolor. Svaret innehöll en rad åtgärder som satts in för att skapa trygga skolvägar i Solna.

”Den här interpellationen kom till på grund av våra egna erfarenheter av kaoset utanför Råsundaskolan. Vi har många gånger pratat om detta och oroat oss för våra barn. Det som är extra tråkigt är att Råsundaskolan redan har fått åtgärder. De har inte varit tillräckliga för att skapa en trygg skolväg.” sa Sandra i talarstolen.

Socialdemokraterna hade ställt en interpellation om matsvinn i förskolorna. Sandra lyfte skillnaden i mängden matsvinn på förskolor som har mottagningskök respektive tillagningskök. Vänsterpartiet jobbar för att alla förskolor i Solna ska ha ett tillagningskök, bland annat eftersom det minskar matsvinnet.

Socialdemokraterna ställde även en interpellation angående renoveringarna i Bergshamra, som fick debatten att hetta till ordentligt. Thomas Magnusson från Vänsterpartiet rev ner applåder med sitt anförande, där han påminde om att upphandlingsstrategin som klubbades igenom i december 2018 ligger till grund för renoveringarna. ”Alla biföll denna utom Vänsterpartiet. Vi befarade att det som händer nu skulle hända. Hyresgästerna trivs i Bergshamra och Signalisten trivs med dem”, sa Thomas.

Även Vänsterpartiets Gunnar Ljuslin från Berghshamra gick upp i talarstolen och talade för olika nivåer för renoveringarna.

Vi fick svar på vår motion om att byta namn på Rådet för funktionshinderfrågor. Vänsterpartiet föreslog ett namnbyte till Funktionsrättsrådet. Det vann inte bifall, men vi välkomnar att rådet har behandlat motionen. Rådets skäl att behålla det nuvarande namnet är fullt rimliga. Vi motsätter oss dock Kommunstyrelsens förslag att kalla motionen ”besvarad” då vi anser att det är ett tydligt avslag.

Foto: Maria Thiessen