• Kommunfullmäkti...
Fyra personer som står bredvid varandra utanför KF-salen, från vänster till höger Atilla Yavuz, Linda Cigéhn, Thomas Magnusson och Sandra Lindström

Kommunfullmäktige 25/1 2021

Under årets första kommunfullmäktige bestod dagordningen till största del av interpellationer och motioner vilket ledde till många och stundtals långa debatter om olika ämnen. Någon av Vänsterpartiets ledamöter var uppe och talade i så gott som alla ärenden och närvarade gjorde Sandra Lindström, Atilla Yavuz, Linda Cigéhn och Thomas Magnusson.

Först ut på kvällens dagordning var vår interpellation om skyddskläder och -utrustning i äldreomsorgen. Då den lämnades in redan i slutet av augusti förra året och besvarades skriftligt en knapp månad senare så kunde Sandra Lindström (V) konstatera att det har hänt mycket sedan dess. Sandra (V) tyckte att det var olyckligt att det inte fanns någon skyddsutrustning i lager när pandemin slog till, för även under normala förutsättningar kan det komma in smittor som det kan finnas behov att skydda sig från. Hon ställde även en följdfråga, som hon hoppades få svar på, om det kommer finnas ett lager av skyddsutrustning på stadens boenden även efter pandemin.
Samuel Klippfalk (KD) redogjorde för hur det sett ut under våren då behoven och bristen var som störst. Han sa att trots svårigheterna så fanns det alltid skyddsutrustning på stadens boenden och i hemtjänsten. Klippfalk (KD) avslutade debatten med att konstatera att stadens boenden bör ha ett större förråd av skyddsutrustning i framtiden – ”Det här funkar inte!”

Sandra i talarstolen

Därefter skulle det kommit en interpellation från (S) gällande överbeläggningen på Ulriksdalsskolan, men då ordförande för Skolnämnden Marianne Damström Gereben (L) var frånvarande bordlades ärendet och återkommer, om inget händer, på KF den 22 februari. Lite synd att det blev såhär för det var en i allra högsta grad aktuell fråga att få svar på under pågående skolvalsperiod.

Nästa interpellation ställd till Barn- och förskolenämndens ordförande Anna Lasses (C) angående barn till föräldralediga och dess rätt till förskola. Det är en stor och komplex fråga, men inte mindre viktig för det. Att dels kunna erbjuda förskola för alla barn, även under en brinnande pandemi, samtidigt som personalen ska orka med att utföra sitt arbete med många frånvarande pedagoger. Eva Eriksson (S), som var den som ställde interpellationen, ifrågasatte varför Stockholm klarade av att bedriva barnomsorg för alla barn och undrade om det faktiskt kunde vara så att förskolan i Solna är underfinansierad. Lasses (C) svarade långt men utelämnade den springande punkten gällande utgångsläget.
Linda Cigéhn (V) lyfte att redan innan pandemin slog till så befann sig pedagogerna i en jobbig situation, med stora barngrupper och få arbetskamrater, och tyckte att Lasses var svaret skyldig, kan detta bero på en underfinansiering. Men det svarade Lasses (C) tydligt nej på, hon tycker inte alls att det beror på att barnomsorgen är underfinansierad.

Linda i talarstolen

Kvällens första riktiga debatt gällde (S) interpellation om deltidstjänstgöring i äldreomsorgen. Stundtals brände det till rejält och visade på tydliga skillnader mellan styrets och (S) & (V) åsikter i frågan. Sara Kukka-Salam (S) började debatten med att konstatera att Samuel Klippfalks (KD) svar att erbjuda heltid är avhängigt av antalet kunder är en avig inställning och ansåg att det snarare är avhängigt politisk vilja. Sandra Lindström (V) tackade (S) för en viktig fråga och lyfte Kukka-Salam (S) att hon förtjänstfullt förklarat vikten av heltid. Sandra (V) tyckte också att det är tråkigt att utvecklingen verkar gå åt fel håll med fler timanställda.

Den längsta debatten under kvällen var helt klart interpellationen om Överjärva gård som (SD) ställt till kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk (M). Interpellanten Mats Fyhr (SD) började debatten med ett väl påläst inlägg som fullständigt avfärdades av Granfalk (M) med ett ickesvar. Thomas Magnusson (V) gick därefter upp och tackade (SD) för en bra interpellation och lyfte det historiska perspektivet där det från början fanns en politisk enighet kring att utveckla området Överjärva gård, men nu har det skett en glidning till där vi nu är. Thomas (V) avslutade sitt inlägg med att konstatera att Överjärva gård är förtjänt ett bättre öde än det den går till mötes nu.  Sedan ramlade debatten på med många olika talare från alla partier, så det är svårt att sammanfatta på ett kortfattat sätt men vi kan konstatera att de mer progressiva partierna vill bevara Överjärva gård & ladugården medan de mer konservativa vill se en förändring av området!

Thomas i talarstolen

Efter den ca 45 minuter långa debatten var det dags att gå in på beslutsärenden i enlighet med regelverket för då hade klockan passerat 19.00Första ärendet då gällde redovisning av obesvarade motioner. Där fanns det inget att orda om, även om (SD) gick upp för att tacka för att motionerna besvaras snabbare nu jämfört med tidigare år.

Därefter kom det ett gäng motioner som det skulle fattas beslut kring. Först ut var (S) om att Solna stad ska ansluta sig till projektet Glokala Sverige – Agenda 2030. Sandra (V) var uppe och biföll motionen då den inte är tidsatt i sin att-sats. Svaret på motionen är visserligen positiv i sin ansats så även om den nu anses vara besvarad så får vi väl hoppas att vi inom kort ansöker om att få komma med i projektet. (S) begärde rösträkning och efter lite teknikstrul så blev röstsiffrorna 24-13 till fördel att anse motionen besvarad.

Debatten kring motionen från (S) om att inrätta en Höstfest valde vi i Vänsterpartiet att inte delta i. Men det fanns andra, främst (L) som tyckte att det var en viktig fråga att debattera.

Vår motion om en strategi för att minska ofrivillig ensamhet debatterades på ett stillsamt sätt, där Klippfalk (KD) redovisade alla bra insatser som görs inom omvårdnadsnämnden för att bryta den besvärande ensamheten för äldre inom omsorgen. Sandra (V) lyfte att vår motion såg till alla åldrar och helheten i staden, och att för att en strategi ska lyckas på ett bra sätt behöver den tydliggöra utgångspunkt, mål och delmål. Att denna fråga kräver ett helhetsgrepp för att lyckas. Linda (V) talade om stadens ungdomar som nu under pandemin har blivit extra utsatta i byggandet av sitt sociala nätverk och att även rikta sig till de yngre kan verka förebyggande för de äldre som kanske kan vara svårare att faktiskt komma åt.

Därefter diskuterades motionen från (S) angående medborgarnas frågestund i fullmäktige. De flesta som var uppe i talarstolen ansåg att det finns ett behov av att öka stadens medborgare att få ta del av och komma med inspel till det politiska arbetet som sker. Atilla Yavuz (V) tycker att det är en utmärkt idé att utreda detta för att bredda medborgardialogen vilket leder till en stärkt demokrati och ökar förtroendet för politiken.

Atilla i talarstolen

Nästa ärende gällde vår motion om en gångbro över Ålkistan. Thomas (V) började debatten med att redogöra för historiken där han sade att så länge han har bott i Bergshamra så har behovet av en gångbro funnits. Dessutom har ett flertal motioner om detta redan lagts men ännu är ingen bro på plats. Thomas (V) önskade att KF kunde komma med ett gemensamt yttrande i frågan. Alla som var uppe i talarstolen var positiva till att det ska komma en bro på plats, men räknade upp en massa om och men. Trots detta så vann inte vår motion, och i voteringen var röstsiffrorna 33-4 till fördel att anse motionen besvarad.

Vår motion om att införa sex timmars arbetsdag på Skoga omvårdnadsboende var den debatt under kvällen där det fanns den tydligaste skiljelinjen mellan Vänsterpartiet och övriga partier som var uppe i talarstolen. Atilla (V) lyfte att det är dags att tänka nytt, efter hundra år med åtta timmars arbetsdag, för att skapa en bättre balans mellan arbetsliv och fritid. Sex timmars arbetsdag är bra för alla! Även Sandra (V) talade lyfte alla fördelar som finns med att korta arbetsdagen och att det är dags att skapa ett hållbart arbetsliv för de kommande 100 åren.

Sist ut bland motionerna var Sverigedemokraternas om införande av kommunala tjänstebostäder. Thomas (V) tyckte att motionen lyfte två viktiga perspektiv, även om han samtidigt yrkade på avslag på motionen. De två perspektiven var dels bostäder till anställda inom kommunen, vilket införandet av bostadsstiftelsen Signalisten sade sig kunna lösa. Dels att Solna stad ska vara en attraktiv arbetsgivare och där pekade Thomas (V) på debatterna tidigare under kvällen där det har tydliggjorts vad Vänsterpartiet vill göra för att öka attraktiviteten för Solna stad som arbetsgivare.

Även om klockan var mycket och att många började vara trötta så återgick fullmäktige till den kvarvarande interpellationen för att besvara den, det var (S) som frågat om äldres möjligheter att ha digital kontakt med anhöriga. Klippfalk (KD) berättade om arbetet som görs i kommunen angående detta och därmed fanns det ingen större anledning till att debattera frågan ytterligare.

Till sist ett gäng formaliafrågor som var snabbt avklarade och sedan kunde mötet avslutas. Roligt dock med ett kommunfullmäktige med riktiga debatter där det tydliggörs skillnader, och likheter, mellan styret och oppositionen. Det var länge sedan nu på grund av pandemins alla restriktioner.

Webbsändning
Dagordning