• Låt ingen frysa...
Debattinlägg

Låt ingen frysa ihjäl på våra gator

Nedan publicerades i Vi i Solna 22/12 2018

Många drömmer om en vit jul men en kall vinter innebär också att den som är hemlös riskerar att frysa ihjäl. Hemlöshet grundar sig ofta i psykisk sjukdom och/eller missbruk. Människor med denna problematik hamnar ofta i kläm i kontakt med myndigheterna. Ofta behöver du vara bevisat nykter för att kunna få en lägenhet samtidigt som du har väldigt svårt att bli nykter utan den grundtrygghet som en bostad innebär.

Vänsterpartiet vill införa metoden ”Bostad först” som går ut på att den hemlösa först får ett tryggt boende i egen lägenhet och därefter stödet som behövs för att boendet ska fungera. Bostad först har testats i flera länder med fantastiska resultat. Ca 90 procent av de som fått en bostad i kombination med intensiv rehabilitering har lyckats behålla sina kontrakt. Vi vill ge Solnas hemlösa denna möjlighet.

För att Bostad först ska vara möjligt behöver vi bygga fler hyresrätter i Solna och öronmärka några av dessa för sociala behov. Så ser vi till att ingen fryser ihjäl på våra gator.

Kerstin Scheutz, socialpolitisk talesperson (V)
Sandra Lindström, oppositionsråd (V)