• Solna behöver f...

Solna behöver fältassistenter som både nät- och nattvandrar

Vänsterpartiet anser att det behövs mer förebyggande arbete med unga i Solna och har nu därför lagt en motion om kvalificerat fältarbete. Eftersom unga finns alltmer på nätet är förslaget att fältarbetet ska ske även där genom så kallad ”nätvandring”.

Solna stad har idag inga sociala fältarbetare som arbetar med ett uppsökande arbete utifrån de ambitioner som finns i socialtjänstlagen. Staden har endast fritidsledare som tillsammans med föreningsledare i AIK bedriver fältförlagdverksamhet vissa delar av året.

atilla
Atilla Yavuz (V) kommunfullmäktigeledamot

Vänsterpartiet har sedan lång tid tillbaka i sina budgetförslag valt att lägga mer resurser på förebyggande arbete med unga såsom exempelvis fältarbete. De vill se ett uppsökande arbete som inte bara sker ute på stan utan även på andra arenor där unga vistas såsom skolor och fritidsgårdar, då i samverkan med exempelvis elevhälsan.

– Vi vill se till att fånga upp ungdomar tidigt innan sociala problem uppstår, fältassistenter är även viktigt för att nå de ökande antalet unga med psykisk ohälsa, säger Atilla Yavuz (V).

Atilla Yavuz är ledamot för Vänsterpartiet i kommunfullmäktige och bor i Hagalund. Han säger att han i sitt bostadsområde ser ett stort behov av att arbete med uppsökande arbete gentemot unga men också att det behövs mer generella satsningar på unga i Solna såsom bättre skolor, fler fritidsgårdar, fritidsaktiviteter som är tillgängliga för alla och jobb.

Det som är nytt i Vänsterpartiets förslag jämfört med tidigare krav på fältarbete är att partiet nu föreslår att fältarbetet ska bedrivas även på nätet.

– Förr i tiden kunde man skilja skola och fritiden, det kan man inte göra idag. Internet i mobilen och datorn utgör numera en stor del av ungas liv. Om vi ska nå fram till unga måste fältarbetet ske även där, säger Atilla Yavuz.

Nätvandring innebär att fältarbetare har egna konton och finns på forum och nätverk som är populära bland ungdomar. Det finns redan nu många som arbetar socialt på nätet och som har gjort det i flera år. I Sundsvall, Härnösand och Timrå använder sig fältarbetarna redan av internet och ”nätvandring”. I Örnsköldsviks kommun tar man nu hjälp av personal från Fryshuset i Stockholm, som är van att jobba med ”nätvandring”.

Här kan du läsa hela motionen

Foto: Maria Thiessen