Solna behöver fältassistenter (30/10)
På kommunfullmäktige 30 oktober inkommer Vänsterpartiet med en motion om att Solna ska inrätta kvalificerade fältassistenter. Fältassistenter arbetar förebyggande och uppsökande för att förhindra att ungdomar råkar illa. Fältassistenter finns i de flesta av våra grannkommuner, men inte i Solna. Det vill Vänsterpartiet ändra på. Läs hela artikeln här.

Vänsterpartiet kräver en bättre skola (26/10)
De senaste dagarna har de styrande moderaterna i Solna valt att sprida fake news istället för att visa hur de vill lösa de stora problem som finns i Solnas skolor idag. I Lärarförbundets rankning av Sveriges bästa skolkommuner placerar sig Solna på den usla platsen 217 av 290. Vänsterpartiet presenterar fem förslag för en bättre skola. Läs hela artikeln här.

Vänsterpartiet kräver förebyggande arbete mot sexuella övergrepp (21/10)
I kölvattnet av #metoo kräver Vänsterpartiet förebyggande arbete mot sexuella övergrepp. Vänsterpartiet har genom åren föreslagit en rad olika åtgärder för att förebygga sexuella trakasserier och våld men högern har gång på gång röstat ner förslagen. För några veckor sedan debatterades ytterligare ett förslag från Vänsterpartiet i kommunfullmäktige om förebyggande arbete mot sexuella trakasserier och våld mot kvinnor. Inte heller detta förslag var alliansen intresserade av att genomföra. Läs hela artikeln här.

Solnas elever förtjänar en bättre skola (20/10)
I Lärarförbundets rankning av Sveriges bästa skolkommuner placerar sig Solna på den usla platsen 217 av 290. Det är en försämring mot fjolårets placering 202. Alliansen skryter gärna om att Solna är Sveriges mest företagsvänliga kommun, men när våra skolor placeras i bottenskiktet är det tyst. Vänsterpartiet föreslår fem satsningar för en bättre skola. Läs hela artikeln här.

Bergshamrapartiet vill väl men cementerar bara allianspolitik (18/10)
Inför budget 2018 har alliansen ännu en gång träffat en överenskommelse med Bergshamrapartiet. Med Bergshamrapartiets stöd har alliansen majoritet i kommunfullmäktige och därmed möjligheten att få igenom den nya budgeten för 2018. Vänsterpartiet menar att Bergshamrapartiet har varit alltför lättköpta. Läs hela artikeln här.

Fler artiklar

Här kan du läsa äldre artiklar