3 januari Våldet i hemmet tar inte jullov

Stödbehovet hos barn som far illa eller kvinnor som utsätts för våld kvarstår oberoende av personalsituationen på socialförvaltningen och oavsett om det är jul eller sommar. Läs mer här

19 december Sänk Signalistens inkomstkrav och skapa kompiskontrakt

Sänkta inkomstkrav för att få en hyresrätt och kompiskontrakt är två av kraven i Vänsterpartiets bostadsprogram ”Dags för hyresrätter”. På kommunfullmäktige idag 19 december debatteras frågorna. Via denna länk kan du följa debatten via webb-TV.  Läs mer

25 November Minska barngrupperna till 30 barn på fritids och 12 barn på förskolan

Solna stad har problem med stora barngrupper på förskola och fritids, brist på utbildad personal, undermåliga lokaler och dålig skolmat. Allt detta vill Vänsterpartiet komma tillrätta med och satsar 74 miljoner kronor mer i sin budget jämfört med Alliansens. Läs mer här

11 oktober Signalisten byter VD och inriktning på odemokratiskt sätt

Tisdagen den 11 oktober hade Signalisten ett extrainsatt styrelsemöte för att fatta beslut om att tillsätta ny vd. Vänsterpartiet anser att rekryteringsförfarandet har gått till på ett odemokratiskt sätt. Läs mer här

1 september Solnas stränder ska vara till för alla brgga 2

Idag skriver ”Vi i Solna” om privatisering av bryggor i kommunen och hur de stänger ute Solnabor utan att ha laglig rätt att göra det. Vänsterpartiet tycker att det är viktigt att allmänheten garanteras tillgång till bad och natur, vilket i nuläget begränsas genom privatiseringar av bryggor. Läs mer här

20 juli Solna behöver fältassistenter som både nät- och nattvandrar

Vänsterpartiet anser att det behövs mer förebyggande arbete med unga i Solna och har nu därför lagt en motion om kvalificerat fältarbete. Eftersom unga finns alltmer på nätet är förslaget att fältarbetet ska ske även där genom så kallad ”nätvandring”. Läs mer här

21 juni Vänsterpartiet lyfte debatt om gräsplan i Hagalund

När Vänsterpartiet ställde frågan om gräsplan i Hagalund till den styrande högern i Solna fick vi svaret att de inte tänker satsa på någon ny gräsplan. Läs mer härboll

13 juni Bättre handlingsplan mot våld i nära relationer tack vare Vänsterpartiet

Tack vare Vänsterpartiet kommer handlingsplanen som tagits i socialnämnden nu att kompletteras med både konkreta åtgärder och insatser för att förebygga våld i nära relationer. Läs mer här

6 juni Nationaldagen i Sundbyberg

Nationaldagen i Sundbyberg, som traditionsenligt firas på Golfängarna, är ett av Sveriges största evenemang. Där finns tivoli, uppträdanden av schlagerartister, ambulerande restauranger och även närvaro av organisationer och politiska partier. Vår systerorganisation, Vänsterpartiet Sundbyberg, var på plats med riksdagskvinnan Christina Höj Larsen, Vänsterpartiets talesperson i antirasism, som inbjuden gäst.

1 juni Film där (V)i diskuterar efter Hyresgästföreningens bostadsdebatt bostadsdebatt

Vänsterpartiet Solna diskuterar bostadsdebatten som Hyresgästföreningen arrangerade 29 maj 2016.
Med Katrin Persson och Rebecca Hedenstedt

Se filmen här

21 maj IMG_9563För tredje året i rad hölls Bergshamra Pride i stadsdelen Bergshamra i Solna.
Efter en lätt kylig och molnig inledning blev det en härlig och solig folkfest med några hundra deltagare, bland annat från Vänsterpartiet Solna.

Läs hela rapporten

16 maj Fridhemsskolan ska öppnas igen – och jag känner bara för att skrika rakt ut: Vad var det jag sa!

Linda Cigéhn, ledamot i Barn- och utbildningsnämnden skriver om vems fria skolval det egentligen är som räknas i Solna.10685550_401976423284400_5222809825904982315_n

Läs hennes artikel här

Äldre nyhetsartiklar

Här kan du läsa äldre artiklar