Politikerlöner och partiskatt

Fel att bli rik på politik – Sänk politikerarvodena!

Solna har några av de högsta politikerarvodena i hela Sverige. Kommunstyrelsen ordförande tjänar över 100 000 kr – i månaden. Det är mer än tre gånger över den svenska medelinkomsten. Vänsterpartiet har länge drivit linjen att man inte ska kunna bli rik på politik. Det är ett demokratiskt problem när politiker tjänar så mycket att de blir en ekonomisk elit snarare än en representant för folket. Därför yrkar vi alltid på att sänka politikerarvodena i såväl Solna stad, som i riksdagen. I senaste riksdagsomröstning var vi det enda partiet som röstade för sänkta riksdagsarvoden.

Vänsterpartiet lever också som vi lär och därför har vi partiskatt. I korthet innebär detta att partiets förtroendevalda ska betala in 10 % av de arvoden de får genom sina politiska uppdrag till det lokala partiet. De förtroendevalda (vanligtvis heltidspolitiker såsom kommunalråd och riksdagsledamöter) som får fasta arvoden över 5/8 basbelopp i netto, ska betala in de summor som överstiger 5/8 basbelopp till partiet. Det innebär att ingen som arbetar för Vänsterpartiet får behålla mer än cirka 29 000 kr efter skatt. Det gäller självklart våra gruppledare i Solna – och Jonas Sjöstedt.

Vi vill:
➤ Sänka politikernas arvoden.
➤ Att ingen ska kunna bli rik på att vara politiker.

Debattartikel: Ingen ska kunna bli rik på politik
Vi i Solna: Solnas politiker tjänar mest i hela landet
Vänsterpartiets nationella inställning till politikerarvoden och partiskatt

Du kanske också vill läsa om:
Ekonomi och skatt
Demokrati