• Sänk Signaliste...

Sänk Signalistens inkomstkrav och skapa kompiskontrakt

Sänkta inkomstkrav för att få en hyresrätt och kompiskontrakt är två av kraven i Vänsterpartiets bostadsprogram ”Dags för hyresrätter”. På kommunfullmäktige idag 19 december debatteras frågorna. Via denna länk kan du följa debatten via webb-TV.
För Vänsterpartiet är rätten till bostad en viktig och prioriterad fråga. Vi har en bostadsbrist i hela regionen som slår hårt mot dom som inte kan köpa sig en egen lägenhet. Bristen på hyresrätter gör att rätten till bostad idag är en klassfråga. De som inte kan ta miljonlån blir utan ett tryggt boende eftersom bristen på hyresrätter är stor. Vi anser att det behövs en politik för fler hyresrätter men också att vi måste sänka trösklarna för att få tillgång till de hyreslägenheter vi idag har i kommunen.  Den hyresvärd vi politiskt i Solna kan styra över är Signalisten, eftersom det är vår kommunala stiftelse.

–        Med dagens krav på inkomst stängs vissa grupper ute från att kunna få en hyreslägenhet via Signalisten. De med lägst inkomst, de som bara arbetar deltid, studerar, är sjukskrivna, arbetslösa eller ensamstående med låg inkomst. Med lägre krav kan fler få tillgång till bostad vilket självklart är en viktig jämlikhetsfråga för oss, säger Rebecca Hedenstedt ordförande för Vänsterpartiet Solna.

Moderaterna lyfter i sitt interpellationssvar olika argument till att inte sänka inkomstkraven. De menar att kraven behövs eftersom det tar tid att vräka en hyresgäst som inte kan betala sin hyra. Att det tar tid att få en person vräkt beror på att vi har en stark hyreslagstiftning i Sverige som ska skydda hyresgästerna. När någon inte har kunnat betala hyran ska kontakt tas med socialtjänsten. Är det så att en person inte har egna inkomster så ska socialtjänsten vara det sista skyddsnätet och kan då hjälpa till med hyran om en person helt saknar andra inkomster. Hyran kan då komma in därifrån och behöver inte alls belasta andra hyresgäster.

–        Det här förslaget, som våra representanter även lämnat in på Signalistens styrelse, handlar inte om att ställa hyresgäster mot varandra. Det finns idag ingen forskning som visar att det är ekonomiskt tryggare för bostadsbolagen att ställa höga inkomstkrav. Det finns inget som säger att det skulle vara tryggare för Signalisten att ställa krav som gör att en student eller en person som arbetar deltid och därmed har låg inkomst inte kan få ett kontrakt. De med försörjningsstöd kan inte få ett kontrakt alls, säger Rebecca Hedenstedt. Min fråga till moderaterna blir då. Var ska de här personerna bo?

Förutom Signalistens hårda inkomstkrav anser Vänsterpartiet att kompiskontrakt skulle kunna vara ett sätt att underlätta för exempelvis ungdomar att få en hyreslägenhet. Kompiskontrakt har flera fördelar. De skulle öka tryggheten för den som vill bo tillsammans med andra genom att det ekonomiska ansvaret för bostaden fördelas effektivt mellan flera personer då var och en ansvarar för sitt kontrakt. Kompiskontrakt är ett sätt att variera utbudet av mer flexibla boendeformer. Svenska bostäder i Stockholm provar just nu modellen och kommer att utvärdera den.

–        Signalistens ordförande ser tyvärr bara en massa problem förenade med detta förslag. Som vi ser det finns det rätt många problem med hur bostadsmarknaden ser ut idag. Att unga tvingas bo i tredje och fjärde hand för ockerhyror eller där de riskerar att bli utnyttjade och saknar rättigheter. Vi har varit i kontakt med Stockholm som så här långt inte har haft några som helst problem med denna modell. Vi tycker att det vore bra om Solna också vågade prova nya modeller och typer av kontrakt som ökar valfriheten och passar andra än kärnfamiljen, säger Rebecca Hedenstedt.

Läs hela Vänsterpartiets bostadspolitiska program här