• Odemokratiskt n...

Odemokratiskt när Signalisten byter vd

Tisdagen den 11 oktober hade Signalisten ett extrainsatt styrelsemöte för att fatta beslut om att tillsätta ny vd. Förslaget hade beretts av ordföranden, 1:e och 2:e vice ordföranden tillsammans med Solna stad. Övriga ledamöter i styrelsen har helt saknat insyn och delaktighet i rekryteringen.

signalisten-jpg-2Vänsterpartiet anser att rekryteringsförfarandet har gått till på ett odemokratiskt sätt.
-Det har under en tid varit känt att den verkställande direktören skulle bytas ut men styrelsen har inte informerats om detta, och därmed inte heller haft möjlighet att diskutera kravprofil på den nya personen som ska tillsättas. Vid ett korrekt tillvägagångssätt hade samtliga politiska representanter i styrelsen varit delaktiga i diskussionen innan och under rekryteringsprocessen, säger Kerstin Scheutz ledamot (V) i Signalistens styrelse.
Anledningen till bytet sägs vara att Signalisten nu ändrar inriktning och kommer att bli en mer integrerad del av Solna stad. Den nya inriktningen ska ha att göra med de nya krav som ställs på kommunen, bland annat när det gäller flyktingmottagandet.
-Även det här hade jag önskat var ett beslut som var förankrat i styrelsen, fortsätter Kerstin Scheutz. Frågan är på vilken nivå detta beslut har fattats?

Anställningen av den nya verkställande direktören ska vara på 3 år. Vänsterpartiet ställer sig frågande till varför det inte görs en mer långsiktigt rekrytering. Det är viktigt inte minst då kommunen står inför stora utmaningar när det gäller bostadsförsörjningen rent allmänt, som kräver långsiktiga lösningar.
-Vänsterpartiet välkomnar att Signalisten vill spela en aktivare roll i bostadsförsörjningen. Samtidigt så hade inte flyktingmottagandet behövt bli en sådan utmaning för staden som de styrande partierna utmålar det, om såväl Signalisten som staden hade sett till att bygga fler hyresrätter. Istället har man nästan uteslutande byggt för personer som kan köpa sig ett boende och nu får man lite panik, avslutar Kerstin Scheutz.