• Solna snålar me...
Debattinlägg

Solna snålar med skattekronorna – men inte när det gäller privata företag

Nyligen beslutade SL att dra in busstrafiken vid fyra hållplatser, till mångas förtret. Anledningen? Företaget som vunnit Solna stads upphandling om busskurerna hade satt dem för nära vägen. Företaget vann upphandlingen och skulle stå för kostnaderna, i utbyte mot annonsplatser.

När nu SL beslutat att dra in trafiken vid busshållplatserna ska skattebetalarna stå för notan. Det blågröna styret med Moderaterna i spetsen är kända för att snåla med skattepengarna. Oppositionen får höra att våra satsningar kostar för mycket, eller att det ekonomiska läget är för ansträngt för att genomföra de förändringar vi vill. Hårda prioriteringar – om det inte gäller privata företag förstås.

Solna är trots allt Sveriges företagsvänligaste kommun. Här tycks man inte ha något emot att täcka upp för företagens misstag. Man ger rabatt på sanktionsavgifter till stora byggföretag som inte följer lagstiftningen, eller betalar ur egen ficka för nya busshållplatser. Det kanske låter galet, men vi tycker att de som bor i Solna ska prioriteras framför vinstdrivande företag.

Sandra Lindström, oppositionsråd Vänsterpartiet Solna

Publicerad i SolnaDirekt4 juli 2020