• Solnas fritidsg...
Debattinlägg

Solnas fritidsgrupper är för stora – inför maxtak!

Lagom till sommarlovet meddelade Skolinspektionen att Solnas kommunala fritidshem har flera brister som behöver åtgärdas för att Solna ska uppfylla skollagens krav.

Skolinspektionen anser att Solna stad brister i att se till att all utbildning i fritidshemmen sker i ändamålsenliga lokaler och att elevgrupperna har en lämplig sammansättning och storlek. Det finns fritidshem som inte kan erbjuda eleverna vila och rekreation. Vidare visar tillsynen att flera av kommunens fritidshem i praktiken saknar ett pedagogiskt ledarskap och att uppföljning av läroplansmålen saknas.

För stora barngrupper är ett återkommande problem i Solnas förskolor och skolor som vi i Vänsterpartiet har påtalat oräkneliga gånger. Varje gång vi lyfter problemet får vi höra från alliansen att vi ”svartmålar” skolan. Men Skolinspektionen ger oss rätt. Solnas alliansstyre tar inte sitt ansvar för att säkerställa Solnabarnens möjlighet till lärande och rekreation med så stora grupper.

Vänsterpartiet vill införa ett maxtak för fritidsgrupperna på max 30 barn och minst 3 personal på varje avdelning. Det skulle gynna både elever och personal och göra det enklare för fritidshemmen att uppfylla skollagens mål.

Vårt förslag kräver mer resurser, och alliansen visar gång på gång sin ovilja att ge skolan de nödvändiga resurserna den behöver. Trots att SKL visat att kostnadsökningarna i skolan ligger på cirka 3 % årligen satsar alliansen aldrig mer än 1 %. Det går inte att årligen snåla på verksamheten och förvänta sig ett högkvalitativt resultat. Hög kvalitet kräver mer resurser. De extra resurserna har sedan länge varit inräknade i Vänsterpartiets skuggbudget.

Solnas barn är värd en bättre fritidsverksamhet än så här. De ska kunna vila när de behöver det, de ska delta i en pedagogisk verksamhet av hög kvalitet och de ska inte behöva trängas med 41 andra barn i för små lokaler. Det är dags för en ny majoritet i Solna som har högre ambitioner för fritidsverksamheten än att klara skollagens krav.

Sandra Lindström, tillträdande gruppledare (V)
Linda Cigéhn, ledamot i barn- och utbildningsnämnden (V)

Publicerades i Vi i Solna 4/8 2018