• V: 53 miljoner ...
Debattinlägg

V: 53 miljoner extra till Solnas välfärd

Köerna ringlar långa på akutmottagningarna samtidigt som personal sägs upp i skolan, äldreomsorgen och vården. Stöd till de som behöver det mest dras in eller beviljas inte alls. Januaripartiernas budget har börjat gälla, vilket märks i regioner och kommuner. Pengarna räcker helt enkelt inte. Vänsterpartiet kräver att regeringen skjuter till minst 10 miljarder kronor till välfärden under 2020.

Det är ett viktigt förslag från Vänsterpartiet som verkar kunna vinna majoritet i riksdagen. Januariavtalets strama budget har tvingat många kommuner att göra stora nedskärningar av välfärden för att få ihop ekonomin. För Solnas del skulle förslaget innebära 53 miljoner extra som vi kan lägga direkt på våra barn, unga och äldre.

Vänsterpartiet Solna vill att pengarna ska gå till mer personal i skola och förskola (ca 45 miljoner), generösare biståndsgivning inom äldreomsorgen (5 miljoner) och sänkta kulturskoleavgifter (2,4 miljoner).

Tillskottet satsas på befintlig personal men också på nyanställningar. Med mer personal kan barngrupperna minskas på riktigt. Med de här miljonerna får våra äldre mer tid i hemtjänsten och en plats på ett boende när de inte längre kan bo hemma. De skyhöga kulturskoleavgifterna kan sänkas till 200 kr per termin, så att alla barn får chans att lära sig ett instrument, dansa, spela teater och träffa nya vänner.

Sandra Lindström, oppositionsråd och ledamot i kultur och fritidsnämnden (V)

Linda Cigéhn, vice gruppledare och ledamot i skolnämnden (V)

Publicerad i SolnaDirekt 25 januari 2020