• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet blir opposition till det nya styret

I dag har Alliansen och Miljöpartiet meddelat att man bildar ett nytt styre i Solna. Tillsammans samlar man 35 av 61 mandat i fullmäktige och får därför egen majoritet. Vänsterpartiet kommer fortsätta driva en offensiv oppositionspolitik för fler hyresrätter, bättre arbetsvillkor för personalen och satsningar på skolan.

Under den senaste mandatperioden har alliansen styrt i minoritet med stöd av Bergshamrapartiet, och Vänsterpartiet har suttit i opposition tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Nu kvarstår endast en röd opposition i form av Vänsterpartiet och Socialdemokraterna.

– Vi har under den gångna mandatperioden sett hur Miljöpartiet har varit en tydlig kritiker av alliansens politik och sättet de har styrt staden. Därför ser vi med besvikelse att de nu har valt att ingå i ett samarbete med alliansen, säger Thomas Magnusson, nuvarande gruppledare för Vänsterpartiet Solna.

Miljöpartiet i Solna hakar på sina partikamrater, som sedan tidigare meddelat att de kommer styra med Alliansen i såväl Stockholm stad som Stockholms läns landsting. Många av Miljöpartiets väljare identifierar sig som vänsterväljare, och kommer med stor sannolikhet vara besvikna på den nya inriktningen.

– Rött är det nya gröna. Vill man ha ett grönt parti som samtidigt värnar om en stark välfärd är Vänsterpartiet det enda alternativet, säger Sandra Lindström, tillträdande gruppledare för Vänsterpartiet Solna.

Vänsterpartiet Solna fortsätter som opposition till det nya styret. Vänsterpartiet kommer fortsatt driva en politik för att få till fler hyresrätter, en starkare välfärd och en omställning till ett hållbart samhälle. Vänsterpartiet har inga större förhoppningar på en ny inriktning för Solna med Miljöpartiet som en del av alliansstyret.

– Så länge som Moderaterna är det största partiet i ett styre så kommer vi inte få någon reell förändring i Solna, säger Erik Järvelä, ordförande för Vänsterpartiet Solna.

För mer information, kontakta:
Thomas Magnusson, nuvarande gruppledare för Vänsterpartiet
072-583 37 05, [email protected]