• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet kräver en bättre skola i Solna

De senaste dagarna har de styrande moderaterna i Solna valt att sprida fake news istället för att visa hur de vill lösa de stora problem som finns i Solnas skolor idag. I Lärarförbundets rankning av Sveriges bästa skolkommuner placerar sig Solna på den usla platsen 217 av 290. Ännu sämre än förra årets placering på plats 202.

Vänsterpartiet är trötta på att se hur den styrande högern gång på gång sviker Solnas elever. Här är Vänsterpartiets fem krav för en bättre skola:
    1. Fler lärare i skolan och höjda lärarlöner. Dessutom vill vi ha lärarassistenter som gör en del av det administrativa arbetet, så att lärarna kan fokusera på att vara lärare.
    2. Läxhjälp i skolan.
    3. Särskilt stöd och fler specialpedagoger som kan stötta de elever som behöver det.
    4. Förstärkt elevhälsa för att kunna hjälpa alla barn och unga som mår dåligt.
    5. Bättre arbetsmiljö. Elever ska gå i lokaler av god standard som upprustas kontinuerligt.

Vänsterpartiet ha en välfärd utan vinst. Precis som en majoritet av svenska folket.

Vänsterpartiet är emot vinster i välfärden eftersom vi tycker att våra skattepengar inte ska gå till aktiebolag utan till oss medborgare. Vänsterpartiet vill att medborgarna ska kunna lita på att skolan inte jagar vinster genom att t.ex. sänka lärarlöner. Vänsterpartiet anser att det är oacceptabelt att en så viktig verksamhet som en skola kan hamna i en situation där skolan plötsligt en dag går i konkurs, vilket vi sett flera exempel på. Enligt Lärarförbundets undersökning vill 76 procent av svenskarna att fristående skolors överskott ska gå till  återinvesteringar i skolan så att det kommer eleverna till del.

Det är beklagligt att moderaterna just nu sprider falska fakta om att förskolor och skolor hotas läggas ner och elever stå utan skola om vinsterna i välfärden försvinner. Det är självklart inte så att skolor och förskolor helt försvinner i Solna bara för att aktiebolag med vinstintresse slutar att vara de som driver skolorna. Kommunen skulle istället ta över verksamheten i kommunal regi. Det är bra för kvaliteten i välfärden att aktiebolag som endast drivs av vinstintresse slutar att bedriva skola och vård. Kvar blir de som valt att driva skolor, vårdcentraler och äldreboenden av andra skäl än att tjäna så mycket pengar som möjligt.