• Vårdkris ett so...

Vårdkris ett sommartecken lika säkert som jordgubbar

Ett sommartecken lika säkert som jordgubbar och nypotatis är att larmen om en sommarkrisande vård fyller tidningarna. Efter ett decennium med borgerligt styre i landstinget är invånarna i Stockholms län nu vana vid krisrubriker.

Problemen i vården är komplexa och är svåra att sammanfatta på några få rader. Vårdplatserna är för få och har minskat i antal, väntetiderna långa och risken för utbrändhet som vårdpersonal är stor. Det är svårt att upprätta sammanhängande vårdkedjor, speciellt för de som är sjukast.

Den borgerliga majoriteten har aktivt arbetat för att många områden inom vården ska inkluderas i det så kallade vårdvalet. Det vill säga, att det är fritt fram för privata aktörer att öppna vårdcentral/gynekologmottagning/psykiatrimottagning och sedan ragga kunder, (förlåt patienter menar jag såklart!), bäst de kan. Som på vilken marknad som helst! Detta har gjort att vissa delar av sjukvården förvisso blir mer tillgänglig, men att stora gemensamma resurser hamnar i privata händer i takt med att vårdgivarna fakturerar landstinget. Om verksamheten inte är lönsam läggs den helt sonika ned, bland annat med resultatet att antalet förlossningsplatser minskat. Vårdens problem idag är större och mer systematiskt än några enskilda dåliga upphandlingar. Samtidigt som den gemensamt ägda vården urholkas ökar inköpen av privata sjukvårdsförsäkringar, vilket kan få konsekvensen att vi får ett sjukvårdssystem som allt mindre ägs och finansieras gemensamt.

Som vanligt när det gäller problem inom vården är lösningen inte särskilt komplicerad. Mer resurser, bättre arbetsmiljö, högre lön. Klassisk vänsterpolitik. Under sommaren lägger vi i Vänsterpartiet i Solna extra fokus på sjukvårdsfrågorna. Våra gemensamma resurser ska gå till det de är avsedda, i det här fallet, till sjukvård av hög kvalitet till oss alla.

Katrin Persson
Läkare