• Tidigare V-grup...

Tidigare V-gruppledaren Jerry Johansson har avlidit

Vänsterpartiet Solnas tidigare gruppledare, Jerry Johansson, har avlidit.

Jerry hann fylla 89 år och var vår gruppledare i kommunfullmäktige från 1970-talet fram till 1998.

Han föddes i Värmland 1929 och växte upp i en arbetarfamilj. 15 år gammal gick han med i det kommunistiska ungdomsförbundet mitt under andra världskriget. Efter kriget var han bl.a. i Jugoslavien för att återuppbygga landet efter krig.

1953 gick han med i partiet och var partiet trogen ända in till slutet. Han var alltså medlem under 65 år i partiet. Ett långt politiskt engagemang som bl.a. innehöll arbete i Norrbotten för både ungdomsförbund och parti. Han flyttade till Solna på 1960-talet och bosatte sig i Huvudsta. 1973 blev han invald i Solna stads kommunfullmäktige, en plats att han upprätthöll fram till 1998. Förutom fullmäktige så hade han även uppdrag i taxeringsnämnd, skolstyrelse och kommunstyrelse.

En svår period i Jerrys liv var vid utbrytningen i partiet 1977. Här i Solna tog utbrytarna med sig både partikassan och nyckel till partilokalen. En roligare period i Jerrys liv var när Vänsterpartiet kunde ingå i Solnas politiska majoritet under åren 1994-1998. Det är enda gången hittills som vårt parti varit med i den politiska ledningen i Solna och Jerry var stolt över att varit med att lotsa fram partiet till den positionen. Samtidigt var det tufft att ingå i en koalition bestående av socialdemokrater, miljöpartister och centerpartister. Det är inte svårt att förstå meningsskiljaktigheterna som fanns. Trots detta kunde partiet gå stärkta ur samarbetet och gjorde ett mycket bra val 1998 där vi erhöll 10% av rösterna i Solna och fick 7 mandat i fullmäktige. Detta var Jerry oerhört glad över.

I många år kämpade han tillsammans med sin livskamrat Monika Olsson, som var ledamot i fullmäktige, Barn- och utbildningsnämnden samt Socialnämnden i olika omgångar. När Monika gick bort så började krafterna även tryta för Jerry. De sista åren fylldes av sjukdomar. Själv träffade jag honom sista gången på midsommarafton när jag besökte honom på Danderyds sjukhus. Vi fick ett fint men rätt kort samtal då han inte orkade prata så länge.

Thomas Magnusson,
nuvarande gruppledare Vänsterpartiet Solna