• Moderaternas et...
Debattinlägg

Moderaternas etableringspolitik är ett hån

Under 2016 tog Solna emot 268 nyanlända. Nu vräks de från sina hem till följd av moderaternas usla etableringspolitik. Vänsterpartiet vill ge de nyanlända en ärlig chans att starta sina liv.

Demonstrationerna utanför kommunfullmäktige avlöser varandra. De nyanlända i modulbostäderna vill bo kvar Solna. Men efter två år upphör Solnas formella etableringsansvar och moderaterna vräker dem. Det är förödande för integrationen.

Moderata kommunalrådet Lars Rådén skriver: ”Vägen till bostad ska gå genom eget jobb, inte förtur i bostadskön”. Men vilka vägar till bostad för de nyanlända finns i praktiken? Låt oss titta på alternativen.

Kötiden för en hyresrätt i Solna år 2017 är 13,2 år. Att köpa en bostadsrätt är inte heller möjligt när de minsta bostadsrätterna i Solna säljs för två miljoner med 300 000 kr i kontantinsats. På den osäkra andrahandsmarknaden är den genomsnittliga månadshyran för en etta 7 600 kronor och ofta krävs fler månadshyror i deposition.

För de flesta av Solnas nya medborgare är inget av dessa tre alternativ en möjlighet. Trots att de trivs, har fått vänner och börjat arbeta eller studera måste de flytta härifrån.

Vänsterpartiet tycker att nyanlända ska erbjudas en ärlig chans att starta ett liv i Solna. Staden ska aktivt verka för att de nya medborgarna ska kunna bo kvar. De nyanlända som i dag har tillfälliga hyreskontrakt ska erbjudas möjlighet till förlängning om de inte har lyckats ordna en egen bostad innan etableringstidens utgång. De ska därefter kunna få ett permanent kontrakt. Därför behöver vi också bygger fler hyresrätter så att bostadsköerna börjar krympa. Rätten till bostad är en mänsklig rättighet men med moderaternas politik görs bostad till ett privilegium som endast förunnas de rika.

Moderaterna påstår att Solnas styrka är att vi arbetar – inte ger ”bidrag och gräddfiler”. Nej, moderaterna erbjuder inga gräddfiler till Solnas nyanlända. Faktum är att de inte erbjuder en enda väg för nyanlända att bo kvar i kommunen alls.

Sandra Lindström, tillträdande gruppledare (V)
Erik Järvelä, ordförande (V)

Publicerad i Mitt i Solna 24/4 2018.