• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet kräver svar av regeringen: 53 miljoner extra till Solnas välfärd

Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt höll under tisdagsförmiddagen en pressträff i riksdagen om välfärden. Nu har januaripartiernas budget börjat gälla, vilket märks ute i landets regioner och kommuner, sa Sjöstedt. Pengarna räcker helt enkelt inte till. Vänsterpartiet kräver att regeringen skjuter till minst 10 miljarder kronor till kommuner och regioner under 2020 på grund av det ansträngda läget. Majoriteten av dessa pengar skulle gå till kommunerna.

– Det här är ett otroligt viktigt och efterlängtat förslag från Vänsterpartiet som vi hoppas och tror kan vinna majoritet i riksdagen. Januariavtalets strama budget har tvingat många kommuner att göra stora nedskärningar av välfärden för att få ihop ekonomin. För Solnas del skulle förslaget innebära 53 miljoner extra som vi kan lägga direkt på våra barn, unga och äldre, säger Sandra Lindström, oppositionsråd för Vänsterpartiet Solna.

Vänsterpartiet Solna vill att pengarna ska gå till:

• Mer personal i skola och förskola (ca 45 miljoner)
  • Generösare biståndsgivning inom äldreomsorgen (5 miljoner)
  • Sänkta kulturskoleavgifter (2,4 miljoner)

– Det här är verkligen ett välkommet tillskott till Solnas budget som jag vill se satsas på personalen i första hand, givetvis på den befintliga men framförallt på nyanställningar. Med mer personal kan barngrupperna minskas, både i förskolan och skolan, säger Linda Cigéhn, ledamot i skolnämnden.

– Välfärden behöver mer pengar. Med de här miljonerna får våra äldre mer tid i hemtjänsten och en plats på ett boende när de inte längre kan bo hemma. Och de skyhöga kulturskoleavgifterna kan sänkas till 200 kr per termin, så att alla barn får chans att lära sig ett instrument, dansa, spela teater och träffa nya vänner,  säger Sandra Lindström.

Vänsterpartiet kräver nu att regeringen ger besked så snart som möjligt om hur de ska rädda välfärden, helst redan under morgondagen. Det finns en majoritet i riksdagen för detta och Vänsterpartiet är beredda att förhandla med både Moderaterna och Kristdemokraterna. När Vänsterpartiet budgetförhandlade med regeringen under förra mandatperioden fick partiet igenom en permanent välfärdssatsning om tio miljarder extra till regioner och kommuner.

För mer information, kontakta:
Sandra Lindström, oppositionsråd och gruppledare (V)
072-583 11 06, [email protected]

Julia Sundqvist, politisk sekreterare (V)
072-583 37 05, [email protected]

Vänsterpartiets pressmeddelande: https://www.vansterpartiet.se/vansterpartiet-kraver-krispengar-till-kommuner-och-regioner/

Länk till Jonas Sjöstedts pressträff: https://www.facebook.com/vansterpartiet/videos/740318566458331/