• Budget 2020: Vä...

Budget 2020: Vänsterpartiets förslag för ett tryggare Solna

Nu presenterar Vänsterpartiet nästa stora budgetsatsning för 2020 års budget: fem förslag för ett tryggare Solna.
– Trygghet är inte bara övervakningskameror och fler gatlyktor. Vänsterpartiet sätter det förebyggande arbetet i fokus, säger Linda Cigéhn, vice gruppledare.

Vänsterpartiets budget innehåller flera förebyggande satsningar. En kvinnofridsmiljon ska gå till att bland annat bekosta kvinnojourens öppna verksamhet för stödsamtal. Dessutom avsätts pengar för fyra fältassistenter och 70 nya sommarjobb för ungdomar i åk 1 och 2 på gymnasiet.
– I sommar har vi haft många incidenter med ungdomsgäng som ägnat sig åt personrån. Givetvis behövs poliser men vi vill ju förhindra ungdomarna från att någonsin hamna där. Då är det helt avgörande med fältassistenter som kan fånga upp ungdomar i riskzonen men även sommarjobb som ger ungdomarna en sysselsättning, säger Linda Cigéhn.

Vänsterpartiets budget ger mer i plånboken för två grupper som ofta har det dåligt ställt ekonomiskt. Halverad maxtaxa inom hemtjänsten ger en dryg tusenlapp mer kvar i plånboken för den med störst hjälpbehov. För deltagare i daglig verksamhet inom LSS föreslås en lönebonus på 750 kr i månaden för de med minst 80 % närvaro.
– Att tvingas vrida och vända på varje krona är tärande och hindrar en från att göra saker alla mår bra av, såsom att träffa en vän över en fika. En tusenlapp extra i månaden gör stor skillnad för tryggheten och välbefinnandet, säger Sandra Lindström, oppositionsråd för Vänsterpartiet Solna.

Ett urval av Vänsterpartiets trygghetssatsningar:

1. Stärk kvinnojouren (1 mkr)
    Med en kvinnofridsmiljon bekostar vi bland annat lokal och personal till kvinnojourens öppna verksamhet.
  2. Fyra fältassistenter (3 mkr)
    Vi anställer fyra fältassistenter på heltid som arbetar förebyggande med bland annat natt- och nätvandring gentemot ungdomar i riskzonen.
  3.  70 nya sommarjobb (500 tkr)
    Varje år blir omkring 70 unga som söker sommarjobb utan plats för att det blågröna styret inte skjuter till medel för deras lön. Vi skjuter till de medel som behövs för att möta den efterfrågan på sommarjobb som finns hos unga i åk 1 och 2 på gymnasiet.
  4. Höjd dagsersättning LSS (1,5 mkr)
    Ersättningen i daglig verksamhet är 7 kr/timme och ofta är det svårt för deltagarna att få ihop sin ekonomi. Vi ökar ersättningen genom att ge deltagare som har haft minst 80% närvaro en lönebonus på 750 kr i månaden.
  5. Halverad maxtaxa i hemtjänsten (1,2 mkr)
    Många äldre har svårt att få pensionen att räcka till. Vi halverar maxtaxan så att även den med mycket låg pension har råd med hemtjänst.

För mer information, kontakta:
    Sandra Lindström, oppositionsråd och gruppledare (V)
    072-583 11 06, [email protected]

Julia Sundqvist, politisk sekreterare (V)
    072-583 37 05, [email protected]