• Dags att häva a...
Debattinlägg

Dags att häva avtalet med skandalföretaget

Järfälla, Upplands Väsby och nu Stockholm stad. Alla har de brutit avtalet med hemtjänstföretaget Enklare vardag efter den senaste tidens skandalavslöjanden om missförhållanden.

Granskningarna som gjorts av såväl media som kommunerna själva visar att anställda på arbetstillstånd måste betala tillbaka delar av lönen och samtidigt jobba långt mer än kollektivavtalets regler – för 54 kr i timmen. Anhöriga till vd:n har fått arbetstillstånd trots att de inte jobbar i företaget. Anställda har registrerat att de har arbetat hos olika brukare i helt olika kommuner samtidigt, trots att det är fysiskt omöjligt att göra så snabba förflyttningar. Nu utreder även Migrationsverket företaget efter misstanke om fusk med arbetstillstånd.

För Vänsterpartiet är det självklart att det alltid är de äldre och de anställda i hemtjänsten som ska komma först – inte fuskande hemtjänstföretags vinster. Det är därför bra att våra grannkommuner har agerat på företagets allvarliga uppgifter och valt att avsluta samarbetet när missförhållanden har påvisats.

Men från det blågröna styret i Solna får Enklare vardag fortsatt förtroende. Omvårdnadsnämndens ordförande har till och med uttalat sig om att företaget ”sköter sig bra”.

Vänsterpartiet anser att Solna inte ska samarbeta med företag som bevisligen utnyttjar sina anställda – oavsett om det sker här i Solna eller i våra grannkommuner. Det är dags för det blågröna styret att ta sitt ansvar och häva avtalet med Enklare vardag.

Kerstin Scheutz, ledamot i Omvårdnadsnämnden (V)
Sandra Lindström, oppositionsråd (V)

Publicerad i Vi i Solna/Solnadirekt 3 maj 2019