• Gör slut med ma...
Debattinlägg

Gör slut med marknadsskolan – för elevernas skull

De senaste veckorna har tidningarna rapporterat om hur den skandalomsusade friskolan Europaskolan har köpt anrika Backstugan i Filmstaden för att bedriva skolverksamhet. Undervisningen i lokalerna skulle börja tidigast 2021 men nu har det framkommit att skolan redan bedriver undervisning i Backstugan samt att de olovligt har byggt om den Q-märkta byggnaden. Skolan riskerar vite på 500 000 kr i månaden om de inte skyndsamt återställer lokalerna.

Europaskolan är tyvärr bara ett av många exempel på skolföretag som sätter sina egna intressen för elevernas. OECD varnar för att skolsegregationen ökar snabbt i Sverige. Skolan har gjorts till en marknad där det är fritt fram för oseriösa företag att göra vinst på våra gemensamma skattepengar. Ingen annanstans i världen är det tillåtet att plocka ut vinst på skattemedel, något som skolföretagen utnyttjar. Friskolorna har generellt mindre krävande elever, lägre lärarbehörighet, färre lärare och ger i högre utsträckning glädjebetyg – allt för att maximera antalet elever och därmed vinsten.

Vänsterpartiet anser att det är dags att göra slut med marknadsskolorna en gång för alla och förbjuda vinstuttag från skolorna. Detta skulle tvinga bort de oseriösa aktörerna från våra skolor. För Vänsterpartiet är det självklart att skattepengar ska gå till elever och personal – inte till skolföretagens vinster.

Daniel Pérez Wenger, ordförande Vänsterpartiet Solna

Sandra Lindström, gruppledare och oppositionsråd (V)

Publicerad i Mitt i Solna 25 februari 2020.