• Intervju med Da...
Blogg

Intervju med Daniel Pérez Wenger, ny ledamot i DS

På distriktsårskonferensen 27-28 mars 2021 samlades ombud från hela Storstockholmsdistriktet digitalt. Politiska strategier för de kommande två åren avhandlades och en ny distriktsstyrelse (DS) valdes. Solna har nu två representanter i DS – Daniel Pérez Wenger och Sandra Lindström.  Vi har intervjuat dem för att ni ska få lära känna dem bättre! Här är samtalet med Daniel.

Grattis! Hur känns det att bli invald i distriksstyrelsen?

Tack! Det känns verkligen som en stor ära och jag är verkligen tacksam och peppad på att sätta igång med styrelsearbetet.

Du har ju tidigare varit ordförande för Vänsterpartiet Solna och är engagerad i partiföreningen. Vad tar du med dig därifrån till DS?

Vikten av att bygga stark sammanhållning för att sen ge det politiska arbetet så stor möjlighet som möjligt att blomstra.

Vad tycker du är Vänsterpartiets viktigaste fråga på regional nivå?

Svårt att säga en enda fråga. Mitt svar får bli att det viktigaste vi måste börja jobba med redan nu är att lägga grunden för ett maktskifte i regionen 2022. Det skulle göra livet säkrare och bättre för så många människor.

Åter till det lokala. Du bor ju i Bergshamra – vad är det bästa med din stadsdel?

Närheten till staden och till naturen – skogen och vikarna.

Finns det något du vill förbättra?

Just nu kämpar vi här i mitt grannskap mot chockhöjda hyror som bostadsstiftelsen Signalisten villl införa. Så att öka medborgarnas inflytande är en viktig del i den kampen.

Tack! Till sist – Berätta om något du ser fram emot under 2021.

Ser fram emot att Solnas, tillika Stockholms, stolthet AIK vinner SM-guld i i herr- och damallsvenskan 🙂