• Pressmeddelande...

Pressmeddelande: Vänsterpartiet vill att fler ska våga vittna

På kommunfullmäktige 30 augusti lade Vänsterpartiet en motion om att starta ett så kallat ”Våga vittna”-projekt i Solnas skolor. Liknande projekt i andra kommuner fokuserar på att lära eleverna hur man agerar när ett brott har begåtts, vilket stöd som finns samt vilka lagar som gäller.

”Jag möter många barn och unga i mitt yrkesliv och har gjort det under lång tid. Det blir allt vanligare att barn och ungdomar inte vågar eller vill vittna när ett brott har begåtts. Det finns en rädsla hos en del ungdomar över att bli angripna om man vittnar. En del känner sig så hotade att de inte ens vågar polisanmäla” säger Leif Åsbrink López, ledamot i socialnämnden för Vänsterpartiet Solna.

Vänsterpartiet har inspirerats av Eskilstuna kommun, där skolorna arbetar med att informera ungdomar om sina rättigheter för att få fler att våga vittna. Resultatet visar att ungdomarna efteråt självmant tog kontakt med polis och andra för att diskutera och ställa frågor, att de fått en ökad kunskap om lagar och att toleransnivån för våld hade minskat.

”På senare tid har otrygghet debatterats, både nationellt och här i Solna. Många vet inte ens att det är ett brott att hota någon till tystnad. Samtidigt ser vi att vissa brott bland ungdomar ökar och det är såklart ett stort bekymmer. Ett Våga vittna-projekt i skolorna är bara en av många pusselbitar som behövs för att komma åt ungdomsbrottsligheten” säger Sandra Lindström, gruppledare och oppositionsråd för Vänsterpartiet Solna.

Lindström och Åsbrink López betonar att de tycker att värdegrundsarbetet i Solnas skolor redan idag är bra, men att de tycker att ett Våga vittna-projekt skulle vara ett bra sätt att utveckla det. Tanken är att detaljerna ska utformas av kommunens tjänstemän och eventuella samarbetspartners inom det ideella föreningslivet, polisen och andra berörda aktörer.

Kontakt:
Julia Sundqvist, politisk sekreterare