• This Changes Ev...

This Changes Everything: Filmvisning och Panelsamtal

På söndag (15 okt) är det dags för filmvisning och panelsamtal. This Changes Everything är baserad på Naomi Kleins bok med samma namn som visar på hur olika samhällen gör motstånd och bygger upp alternativ för att hantera både effekterna och orsakerna till klimatkrisen. Filmen visar att vi tillsammans kan skapa lösningar.

Våra panelister är Jens Holm, riksdagsledamot för Vänsterpartiet; Andrea Söderblom, ordförande i Jordens Vänner; och Eva Lenke från Fossil Free Sweden.

Möt våra panelister:

Jens Holm (V) sitter bland annat i riksdagens miljöutskott och har tidigare arbetat med miljöfrågor som ledamot i Europaparlamentet. Tvåbarnspappa född 1971, har en bakgrund som sociolog och journalist. Dessutom sporadisk långdistanslöpare. Brinner för klimatet, global rättvisa och djurrätt. Snart aktuell med bok om klimatförändringarna och vänstern.

Andrea Söderblom-Tay, 29, är ordförande i Miljöförbundet Jordens Vänner, svensk sektion av globala Friends of the Earth. De jobbar för en världsordning byggd på solidaritet och ekologisk hållbarhet. Andrea har en bred erfarenhet från miljörörelsen och har studerat miljövetenskap samt humanekologi. Just nu är hon oroad över storföretagens inflytande över samhället och klimatet i och med handelsavtalet CETA. Dessa och andra frågor kommer diskuteras av panelen efter filmen.

Eva Lenke, från Fossil Free Sweden. Fossil Free Sweden är en global kampanj som arbetar för att avinvestera i fossila bränslen. Här kan du läsa mer om deras arbete.

Datum: 15 oktober
Tid: 14:00-17:00