• Tre frågor till...
Blogg

Tre frågor till Sandra Lindström om SKR-kongressen

Förra veckan hade Sveriges kommuner och regioner (SKR) kongress för att besluta om inriktningen på verksamheten för den kommande mandatperioden. Vänsterpartiet hade 34 ombud på plats och en av dessa var Vänsterpartiet Solnas gruppledare Sandra Lindström.

Vad gjorde du på SKR-kongressen?

Kongressens syfte är att samla kommun- och regionpolitiker från hela Sverige för att ta fram ett inriktningsdokument för SKR:s verksamhet som ska gälla fram till 2023.  Som ombud röstade jag för eller emot olika motioner om att förändra det här inriktningsdokumentet.

Kan du berätta om några av motionerna ni röstade om?

Sverigedemokraterna hade lagt mängder av motioner om alltifrån tiggeriförbud och slopad tolkrätt för svenska medborgare till obligatoriska hälsokontroller för att nyanlända inte ska sprida smittor. Jag är väldigt glad över att inga av dessa motioner röstades igenom, och i synnerhet för att jag har så bra partikollegor som gick upp i talarstolen och förklarade varför dessa förslag bryter mot mänskliga rättigheter och sunt förnuft. Vänsterpartiet hade också lagt flera bra förslag om bland annat jämlik skola och om att förlänga heltidsresan för kommunalt anställda.

Vad var det bästa med kongressen?

Det bästa har förstås varit att umgås med mina vänsterkollegor och se hur otroligt många kompetenta och engagerade vänsterpartister vi är runtom i landets kommuner och regioner! Sen har vi också ätit väldigt god mat hela tiden. Det största som hände var nog att hela organisationen bytte namn, från Sveriges kommuner och landsting till Sveriges kommuner och regioner, eftersom vi inte längre har några landsting i Sverige. Namnbytet var definitivt på tiden!