• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet satsar mest på Solnas välfärd

Vänsterpartiet är det parti som satsar mest på Solnas välfärd. I Vänsterpartiets budgetförslag för 2018 investeras det bland annat i skola, sex timmars arbetsdag och upprustningar av stadens utemiljöer. Budgeten finansieras med en skattehöjning på 70 öre.

Vänsterpartiet anser att mycket har fått stå tillbaka under 19 års högerstyre till förmån för målet att ha Sveriges lägsta kommunalskatt. Medborgare klagar på cykelvägar som inte underhålls, avgifterna till kulturskolan är några av Sveriges högsta och skolresultaten är bland de sämsta i länet. Vänsterpartiet vill vända trenden och investerar därför i välfärden för att bygga en mer jämlik stad.

– Vi är inte nöjda med de resurser välfärden i Solna har idag. Vi vill mer. Vi är det parti som har en politik för att minska klyftorna i kommunen och för att skapa en mer jämlik och jämställd stad, säger Rebecca Hedenstedt, ordförande i Vänsterpartiet Solna.

Vänsterpartiet satsar mer pengar på välfärden i Solna än något annat parti. Några fokusområden är bättre skola, upprustning av utemiljöer, sex timmars arbetsdag, fler hyresrätter och billigare kultur- och fritidsaktiviteter. Men budgeten innehåller också generella satsningar på alla stadens verksamheter.

– Vi vill bygga och stärka välfärden. Då räcker inte en procents påslag för nämnderna, eller en storsatsning på ett område. Därför ger vi fyra procent i generellt påslag till alla nämnder. Med en skattesats på 17,82 kr skulle Solna fortsatt ha en av Sveriges lägsta kommunalskatter men verksamheterna skulle få pengarna de behöver, säger Thomas Magnusson, kommunalråd för Vänsterpartiet i Solna.

Läs mer om våra satsningar här.