• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet Solna sörjer Jerry Williams

Ingen artist hade ett rödare hjärta än rocklegendaren Jerry Williams, som dog under söndagen efter en tids sjukdom. Jerry Williams var en mångårig medlem i Vänsterpartiet och var älskad av en jättepublik, för sin röst och karisma, men också för sitt starkt uttalade politiska engagemang som han aldrig svek.

Jerry Williams, eller egentligen Erik Fernström, var född 1942 i Huvudsta och blev tidigt en del av Vänsterpartiet. Hans mamma dog när han var 12 år så det var pappa Svenne som fick ta hand om Erik och hans bror. Pappa Svenne var en mångårig aktiv medlem i partiet och våra äldre kamrater vittnar om hans betydelse för partiföreningen. Att en vanlig arbetargrabb från Solna skulle bli en av de mest älskade rockartisterna i landet var en verklig bedrift.

Men lika stor är bedriften att inte glömma sitt ursprung och de villkor många arbetare hade. Musiken, klasskänslan och idrottsintresset fanns hela tiden levande hos Jerry. Han spelade fotboll i AIK i sin ungdom och spelade ishockey i Solna HC, det senare långt upp i åren. Saknaden är stor i Solna och i höstens val kanske inte någon längre skriver dit hans namn på Vänsterpartiets valsedlar.