• En deppig reger...
Debattinlägg

En deppig regeringsbudget från högern och SD

Högerregeringens första höstbudget är här. Budgeten ställer höga krav på samtliga av landets kommuner och regioner, eftersom statsbidragen inte på långa vägar täcker de ökade kostnader som kristiden för med sig.

– Regeringen lägger 6 miljarder på ökade generella statsbidrag nästa år och cirka 4 miljarder på riktade statsbidrag till kommuner och regioner. SKR har sagt att det behövs 20 miljarder kronor nästa år för att klara kommunernas och regionernas ekonomi och förhindra uppsägningar. En ren nedskärningsbudget alltså, säger Leif Åsbrink López, vice gruppledare för Vänsterpartiet Solna.

– Det är också en deppig, kulturfientlig och folkbildningsfientlig budget. Nedskärningar motsvarande en miljard presenteras på kulturområdet, vilket drabbar både kulturutövare och alla oss som tar del av kulturen. Att den fria entrén på statliga museer försvinner igen kommer göra att färre har råd att besöka museerna och att tillgången till kultur blir en klassfråga, säger Vänsterpartiet Solnas gruppledare Sandra Lindström.

Är du överraskad?
– Tyvärr inte, bara arg och besviken. Det är i alla fall en liten tröst att vi i Vänsterpartiet tar ordförandeskapet i Solnas kultur- och fritidsnämnd och säkerställer att kulturen får fortsätta frodas här hos oss.

Även Ali Esbati, Vänsterpartiets ekonomisk-politiske talesperson har uttalat sig om regeringens budget.
– Jag måste säga att det är en chockerande passivitet inför krisen. När man har en kris ska bördorna fördelas, men Sverigedemokraterna och regeringen låter vanliga hushåll ta hela smällen. Samtidigt skyddar de dem som har de största rikedomarna och de allra högsta inkomsterna. Nu drabbas hushållen med de minsta marginalerna väldigt hårt, vilket även är dåligt för samhällsekonomin som helhet, säger Ali Esbati.