• Beslutet: Fälta...

Beslutet: Fältassistenter rekryteras efter sommaren

Måndag 12 juni fattade socialnämnden det formella beslutet om att anställa fyra fältassistenter. Alla partier i Solnakoalitionen (S, V, C och MP) står bakom reformen, som finns med bland regeringsprogrammets 80 punkter. Beslutet föregås av ett utredningsarbete från socialförvaltningens sida.

– Det känns väldigt bra att Solna äntligen får tillbaka fältassistenter i sin verksamhet, som det var när jag växte upp här. Vi är alla överens om att det behövs mer trygghetsskapande och förebyggande sociala insatser. Fältassistenterna kommer göra ett mycket viktigt jobb när det gäller att fånga upp, stödja och arbeta med unga på deras villkor, på platser och i sammanhang där de unga känner sig trygga, säger Socialnämndens ordförande Leif Åsbrink López (V).

Rekryteringen av fältassistenterna börjar efter sommaren. Genom att vara ute mycket och finnas där ungdomarna finns ska fältarna fånga upp och ge tidig hjälp till familjer i behov av stöd. Arbetet ska ske i samverkan med polis, skola och kultur- och fritidsverksamhet.

Förvaltningen har tittat på ett antal andra kommuner i landet samt tagit del av Socialstyrelsens senaste rapport om fältarbete. Fältassistenterna kommer att vara anställda på socialförvaltningen och ligga under öppenvården på barn- och ungdomsenheten. Där finns kunskap om ungas livsvillkor och om hur ungas droganvändning i Solna ser ut.

Fakta:

• Nära 9 av 10 kommuner och stadsdelar med mer än 70 000 invånare har en fältverksamhet (Solna har, trots sin storlek, inte haft det på många år).
  • Vanliga anledningar till att kommuner startar en fältverksamhet är aktuella händelser eller oro för en viss utveckling bland barn och unga.
  • Socialnämndens har ansvar att arbeta uppsökande och förebyggande med barn och unga enligt socialtjänstlagen.

Källa: Socialstyrelsen, 2022, Socialt fältarbete med barn och unga – Kartläggning av uppsökande och förebyggande socialt fältarbete i kommunal regi

Kontakt:
Leif Åsbrink López, [email protected], 073-676 12 72