Skip to main content

Författare: lisat

Vänsterpartiet går till val på arbetstidsförkortning i äldreomsorgen

Vänsterpartiet går till val på sex timmars arbetstid på det kommunala äldreboendet Skoga.

– Vi vill göra det bättre för personalen som vi vet har en stor arbetsbelastning idag, säger Omer Khan (V).

Alla heltidsanställda, runt 120 stycken, skulle få vara med i det ettåriga försöket. Men V tror att det skulle gynna långt fler.

– Vi har en åldrande befolkning och ett växande behov av omsorg. Gör man yrket mer attraktivt och får ned sjukskrivningarna så skapar det också kontinuitet och trygghet för våra äldre.

Kortare dagar skulle kräva rekrytering av personal till en kostnad av 10-15 miljoner.

Finns det personal att anställa som täcker bemanningsbehovet?

– Ja, det tror vi. Att komma in och jobba sex timmar blir en konkurrensfördel från andra kommuner.

Därtill vill Vänsterpartiet införa en ny modell i Solnas hemtjänst. Den går ut på att äldre anställda kan få gå ned till 80 procents arbetstid med 90 procent lön och 100 procent pension. Enligt Khan har det införts med framgång i Lund.

– Det är jätteviktigt att vi behåller erfaren personal. För den som är 63 år är det frivilligt att ansöka.

Om hela målgruppen hakar på bedöms modellen kosta 16 miljoner per år. Vänsterpartiet vill sänka Solnas överskottsmål, en slags ekonomisk buffert, från fem till två procent och på så viss få loss 120 miljoner kronor.

– Solna har en god och stabil ekonomi och har råd att satsa brett i välfärden.

Läs mer i Mitt i här: V vill kapa arbetstidenpå Solnas äldreboende

Vänsterpartiet går till val på Fryst Hyra

Hushållen har senaste åren pressats av ökade priser på el, mat och hyra. Som ett sätt att underlätta för hyresgäster vill Vänsterpartiet nu frysa hyrorna hos Signalisten under nästa år.

– Många tycker att hyran är för hög och att höjningarna senaste åren varit för höga. De har inte löner eller pensioner som kompenserar. Nu är det dags att vi som kommun och allmännytta tar ansvar och skyddar hushållen, säger kommunalrådet Omer Khan (V).

Frysningen bedöms kosta 12,9 miljoner kronor och beröra drygt 4 000 hushåll.

– Det skulle innebära att varje hushåll skulle spara i snitt 3 000 kronor.

– Signalisten gjorde ett överskott på 25 miljoner 2025. Ja, hyreshöjningarna är en inkomst men inte den primära, ser man till att få bättre beläggning i garage och p-platser och hyr ut tomma affärslokaler får man in större intäkter in där.

Hyreshöjningar hos Signalisten

2026: 3,35 procent

2025: 4,45 procent

2024: 4,8 procent

2023: 4 procent

2022: 1,65 procent

Källa: Signalisten

Vänsterpartiet går till val på Skollöftet

För att alla elever ska få en god och trygg skolgång behövs det fortsatt stora satsningar. Vänsterpartiets Skollöfte är att:

  • årligen satsa 55 miljoner kronor för att minska klasstorlekarna till max 25 elever
  • stärka elevhälsan med mer personal
  • anställa fler lärare så att Solna når högst lärartäthet i länet

Vänsterpartiet vill se en högstadiesatsning med:

  • sovmorgon
  • gratis skolfrukost

så att alla elever ges goda förutsättningar att klara skolan.

Läs mer i Mitt i här: Så vill partierna rusta Solnas skolor

Svedenbadet har öppnat

Tre somrar i rad har bassängbadet på Hjortstigen hållit stängt. Upprustningen kunde starta förra året och nu står det alltså färdigt. Bassängerna är totalrenoverade. Både den stora och småbarnsbassängen har fått nya ytskikt, trappor, handledare och vattenreningssystem. De slitna byggnaderna har i stort sett rivits och byggts upp från grunden med nya väggar, inredning, toaletter och kök.

Utomhus finns nu utedusch, ett trädäck, parksoffor och solbäddar att pausa i mellan baden. Nylagda gräsmattor ska också de locka folk att hänga kvar. Picknickborden är kvar men nymålade. En ny läktare har byggts.

– När vi förra året gav besked om en sommar till utan Svedenbadet var det många som blev besvikna. Men vi insåg att det var en totalrenovering som behövdes göras. Jag tror att det här är väldigt efterlängtat och blir ett roligt tillskott för Bergshamrabor och andra i Solna, säger kulturnämndens ordförande Omer Khan (V).

Notan landar på 40 miljoner kronor, några miljoner dyrare än beräknat.

Enligt staden beror det bland annat på att ledningar behövts läggas om och att schaktmassor inte kunnat återanvändas i den grad man hoppats på.

Svedenbadet, som ägs av kommunen och driftas av Medley, ska kunna ta emot 80 badgäster. Anläggningen håller öppet 9-19 varje dag.

Läs artikeln i Mitt i här: Dags för premiärdopp på nya Svedenbadet

I Solna styr Vänsterpartiet med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet

I Solna styr Solnakoalitionen bestående av Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet. En liknande lösning som kan bli aktuell på riksplanet efter valet, om Magdalena Andersson (S) får väljarnas förtroende.

V,S, MP och C tog över 2022 efter 24 år av M-lett styre. Partierna styr i dag på ett 80-punksprogram ”för ett hållbart och jämlikt Solna”.

Bättre skolor är huvudfokus för koalitionen. Att alla barn ska klara grundskolan är prioriterat. En av fyra elever i Solna klarar inte det, trots att kommunen är en av landets rikaste, menar den rödgröna koalitionen. Höjd skolpeng, fler lärare och mindre klasser finns därför bland det man prioriterat under mandatperioden.

Klimatomställning och en ekonomi med ordning och reda är annat som koalitionen listar som viktigt.

Det prioriterade målet för Solnakoalitionen är att satsa på skolorna och barnen. Den lågskattepolitik som förts av Moderaterna i 24 år hade, enligt det nuvarande styret, utarmat skolsektorn ned till svältgränsen.

Både C och MP har tidigare samarbetat med M, men valde 2022 att i stället ansluta till S.

När S, V, MP och C bestämde sig för att säga ja till varandra satte man sig ned och tog fram regler för styret. Utöver gemensam politik har man också reglerat sina arbetsformer. Där finns sådant som vem som får gå ut i lokaltidningen och berätta om ett ärende, och hur man gör när något kör fast. Frågor hanteras på flera olika nivåer.

Som PLG, politiska ledningsgruppen, där de fyra toppnamnen och en rad tjänstemän ingår. G8 där topparna har med sig var sin medarbetare eller G4 som är högsta nivån och där särskilt krångliga frågor hamnar.

Partiföreträdarna i Solna säger att de gärna fortsätter att styra tillsammans, om väljarna vill det. Men att de går till val som egna partier.

Sandra Sönnergren (V), som varit med från start men nyss lämnat över till Omer Khan, ingår i den nationella V-grupp som förbereder partiet för regeringsförhandlingar.

Hon står bakom V-ledningens krav på plats i regeringen.

– En sak som har varit väldigt tydlig här är vad mycket man kan få gjort när man lägger fokus på det vi har gemensamt, som skolan.

Minst lika viktigt är att alla parter känner att de kan lita på varandra, menar Sönnergren. För hennes egen del har det främst handlat om att lära känna C:s företrädare och bygga upp en tillit.

– När man sitter tillsammans och förhandlar, och ibland tar svåra beslut och hittar kompromisser utan att det läcker ut någonstans, då blir det ett förtroende.

Solna är en kommun i Stockholms län. Här bor drygt 86 000 personer. Majoriteten av invånarna bor i flerbostadshus, bara en procent bor i villor eller radhus. Kommunalskatten i Solna är bland landets lägsta, 29.70 procent. Moderaterna hade styrt kommunen i 24 år när V, S, MP och C tog över 2022.

Läs mer i artikeln för Expressen här: I Solna styr S med V, C och MP: ”Hittar kompromisser”