• Norra Solna beh...
Debattinlägg

Norra Solna behöver en fritidsgård för gymnasiet

Att fritidsgårdar fyller en viktig funktion för många ungdomar är de flesta överens om, men under mandatperioden har det blågröna styret i Solna gjort kraftiga försämringar av fritiden. De har stängt två fritidsgårdar, halverat personalstyrkan, snävat av målgrupperna och kortat ned öppettiderna.

Gymnasieungdomarna är särskilt hårt drabbade av nedskärningarna. Idag finns bara en fritidsgård för gymnasieelever: Fabrik 38 i Hagalund. Men ungdomarna som bor i Bagartorp och Bergshamra kommer inte dit. Resan hemifrån till Fabrik 38 tar upp till en halvtimme, och busskorten man får genom skolan slutar att gälla redan vid klockan 19, bara en timme efter att gården har öppnat. Alltså behövs en fritidsverksamhet i norra Solna.

Många på fritidsgården Q-lan i Bergshamra ser positivt på att öppna upp Q-lan för fler gymnasieungdomar. Sedan högstadiet på Bergshamraskolan har lagts ner är det svårare att locka ungdomar till verksamheten så möjlighet och plats finns. Det blågröna styret stretar emot med motiveringen att det inte är bra att blanda olika åldersgrupper – men kommer inte med någon egen lösning på problemet att gymnasieeleverna i norra Solna inte har någonstans att ta vägen.

Vänsterpartiet ser att det finns två alternativ på lösningar: att öppna upp Q-lan även för gymnasieungdomar, åtminstone på prov för att se hur det fungerar. Eller att helt enkelt öppna en till fritidsgård för gymnasiet i norra Solna. Ungdomarna i norra Solna är värda en trygg fritidsverksamhet i sitt närområde.

Sandra Lindström, oppositionsråd (V)
Emil Flisbäck, ledamot i Kultur- och fritidsnämnden (V)

Publicerad i Mitt i Solna 11 juni 2022