• Vem har råd att...
Debattinlägg

Vem har råd att bo i hyresrätt om Signalisten inför marknadshyror?

Centerpartiet och Liberalerna krävde i förhandlingarna med regeringen om januariavtalet att införa ”fri hyressättning” i nybyggda hyresrätter. Ingen forskning har kunnat visa att marknadshyror leder till fler hyresrätter eller till att fler människor kan få ett eget boende. Istället visar en under-sökning från Hyresgästföreningen och konsultföretaget Ramboll att den genomsnittliga hyran i Stockholm skulle höjas med 52 procent. I mycket populära områden skulle hyran fördubblas. På vägen upp kommer marknadshyrorna också sannolikt dra upp hyrorna i äldre hus.

I Solna är kötiden för en hyresrätt 13 år. Nyproducerade lägenheter har ofta kortare kötid, vilket gör det lättare för unga personer att få dem. Utmaningen är att klara den högre hyran. I hela Stockholmsområdet är hyrorna för nybyggda hyresrätter mycket höga och med marknadshyror kommer de alltså att bli ännu högre. Hur många ungdomar som ska flytta till sitt första boende har egentligen råd med en hyra på 12–15 000 kr?

Vårt kommunala hyresbolag Signalisten har haft en alldeles för låg byggtakt under många år. Nu är äntligen 700 nya bostäder på gång – men Signalisten tycks ha släppt alla ambitioner om att vara en hyresvärd även för de med lägre inkomster. Redan idag jobbar Signalisten aktivt för att höja sina befintliga hyror med 20–50 % genom bruksvärdes-höjningar och omfattande lyxrenoveringar i flera områden. I nybyggda trygghetsboendet Palsternackan, där bara pensionärer får bo, kostar en etta idag över 8300 kr – med hyresrabatt. Vem ska ha råd att bo hos Signalisten om marknadshyror införs?

Att införa fri hyressättning på nybyggda hyresrätter kommer inte skapa fler bostäder. Det kommer bara öka otryggheten och bristen på bostäder som vanligt folk har råd att bo i. Det är dags att kasta förslaget om marknadshyror i papperskorgen.

Sandra Lindström, oppositionsråd (V)
Björn Bränngård, ledamot i Signalisten (V)

En förkortad version publicerades i Mitt i Solna 8 maj 2021.