• Budget 2024: bä...

Budget 2024: bättre skolor, tryggare stad

För 2024 lägger Solnakoalitionen (Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet) fram en budget med satsningar på Solnas skolor och förskolor, samt tryggheten i staden. I tuffa ekonomiska tider fortsätter koalitionen att arbeta för ett Solna där alla barn klarar skolan och varenda solnabo kan känna sig trygg.

Nya storsatsningar på skolan

Den kraftigt ökade ambitionsnivån för skolan i Solna som lades grund för under 2023 bibehålls och förstärks med 2024 års budget. Ytterligare 54 miljoner satsas för att kunna anställa fler lärare, minska klasstorlekarna och öka andelen behöriga lärare. För att fler elever ska klara grundskolan införs lovskola även i de lägre åldrarna.

Förskolan får en satsning om 30 miljoner kronor med syftet att öka kvaliteten, höja personaltätheten och öka andelen förskolelärare.

Ett kraftigt förstärkt trygghetsarbete

Alla solnabor har rätt att känna sig trygga. Därför sker en satsning på bred front på i form av ett trygghetspaket som spänner över flera nämnder. Kultur- och fritidsnämnden förstärks med 11 miljoner kronor för att arbeta proaktivt och förbyggande mot unga i Solna som riskerar att hamna i kriminalitet. Kultur och fritid ska samverka med socialförvaltningens fältassistenter, anställa egna fritidsfältare och skapa fler mötestillfällen för unga, såväl idrottsytor som förstärkning av fritidsaktiviteter.

”Kultur- och fritid har en avgörande roll i det förebyggande trygghetsarbetet. Vi fortsätter att satsa på att skapa en bredd av aktiviteter för barn och unga, samtidigt som vi lägger kraft på att fånga upp och stötta unga på glid”

– Sandra Lindström, kommunalråd för Vänsterpartiet.

Sandra Lindström (V)

Kommunstyrelsen får en förstärkning om 8 miljoner kronor för att stärka det övergripande trygghetsarbetet i staden.

En satsning med 30 miljoner på tekniska nämnden ska ge bättre skötsel av gator, parker och torg, mer trivsam och tryggare stadsmiljö samt bättre inne- och utemiljöer för förskolor och skolor.

Du kan läsa budgeten i sin helhet här…

Skolnämnden (54 miljoner)
  • Lovskola
  • Central undervisningsgrupp