• (V)i lovar: Gra...
Vallöften 2022

(V)i lovar: Gratis skolfrukost i grundskolan

Vi vill att alla Solnas grundskolor ska börja servera frukost till eleverna innan skoldagen börjar.  Skolfrukosten skulle förbättra elevernas förutsättningar att orka med undervisningen

– Många barn och unga äter inte frukost hemma. Det kan bero på flera saker, tiden kanske inte räcker till, föräldrarna kanske går till jobbet tidigt och inte alltid ordnar frukost till barnen. Vi vet också att det finns barn som möts av ett tomt kylskåp på morgonen för att föräldrarna inte har råd att handla mat, barnfattigdomen är tragiskt nog väldigt utbredd i Sverige, säger Linda Cigéhn, Vänsterpartiets ledamot i skolnämnden.

Vänsterpartiet hänvisar till skolans kompensatoriska uppdrag, som innebär att svenska skolor har en skyldighet att ge alla elever goda förutsättningar för att klara målen.

– Vi menar att skolfrukost är en del av det arbetet. Genom att se till att inget barn behöver vara hungrig när lektionerna börjar ger vi dem chansen att orka med undervisning, lek och aktiviteter. Det är ett sätt att jämna ut klasskillnaderna helt enkelt, fortsätter Linda Cigéhn.

Vänsterpartiet i flera kommuner har lagt liknande förslag. I Haninge klubbade kommunfullmäktige igenom det redan i december 2021. Till skillnad från i Solna serverades det redan frukost på några av Haninges skolor, men nu är det alltså lika för alla. Samma förändring har även gjorts i Botkyrka under 2022.

Kontakt:

Julia Sundqvist, politisk sekreterare Vänsterpartiet Solna