• Gör som Stockho...

Gör som Stockholm – underlätta för idrottsklubbarna

Corona-restriktionerna har drabbat många idrottsföreningar hårt. Inställda aktiviteter och förlorade intäkter har gjort att många föreningar befinner sig i ett svårt ekonomiskt läge. 9 mars beslutade Stockholms stad att införa föreningsstöd för verksamhet riktad till barn och unga födda 2001 eller senare. Vänsterpartiet föreslår nu att samma sak görs i Solna, i ett nämndinitiativ till kultur- och fritidsnämndens sammanträde 22 april.

”Det vi väljer att göra nu är avgörande. Idrottandet bland barn och unga har minskat med 10% under det senaste året enligt Riksidrottsförbundet. Ett riktat stöd skulle underlätta för klubbarna att komma på fötter igen”, säger Emil Flisbäck som sitter i kultur- och fritidsnämnden för Vänsterpartiet Solna. ”Ett stöd från staden är helt nödvändigt för att idrotten ska överleva pandemin. Vi behöver många och starka föreningar för att Solnas barn och unga ska kunna idrotta även i framtiden”.

Stockholms åtgärd innebär att klubbarna slipper hall- och planhyra för barn- och ungdomsidrotten, vilket Mitt i tidigare rapporterat om. Stödet från Stockholms stad gäller för hela 2021 med syfte att trygga upp hösten oavsett hur smittspridningen utvecklar sig. I Solna har inget extra stöd betalats ut till föreningarna. Vissa föreningar har fått viss kompensation i gengäld mot att ordna olika aktiviteter, till exempel nattvandring och nattfotboll.

”Vad jag har fått höra så kostade vissa av aktiviteterna mer att anordna än vad föreningarna har fått i ersättning” fortsätter Sandra Lindström, gruppledare för Vänsterpartiet Solna. ”Mycket har dessutom ställts in med anledning av smittläget. Det är bedrövligt att de blågröna i Solna inte är beredda att göra mer för idrottsföreningarna. Klubbarna gör så mycket för våra barn och ungdomar och kan vi underlätta för dem tycker jag att vi ska göra det”.

Regeringen har ökat anslagen till idrotten med 1,5 miljarder till följd av pandemin. Klubbarna kan söka pengar genom Riksidrottsförbundet.

”Många föreningar upplever att ansökningarna är svåra och att de inte ger tillräckligt med kompensation. Bara i här i Solna finns enstaka föreningar som räknar med att gå 2-3 miljoner i förlust” säger Sandra Lindström. ”Att bara hänvisa till det statliga stödet räcker inte.”

Läs vårt nämndinitiativ här.

För mer information kontakta:
Sandra Lindström, 072-583 11 06
Julia Sundqvist, 070-950 56 91