• (V)i lovar: 50 ...
Vallöften 2022

(V)i lovar: 50 miljoner till klimatomställning

Vänsterpartiet går till val på att inrätta en så kallad ”klimatinvesteringsfond” på 50 miljoner kronor årligen, där kommunala verksamheter kan söka pengar till sådant som påskyndar Solnas klimatomställning.

– Det handlar om att skjuta till pengar till klimat-omställningen. Det är såklart bra att ha miljömål, men det ska finnas förutsättningar att genomföra dem utan att det drabbar ordinarie verksamhet negativt, säger Tove Pehrsson, ledamot i kommunfullmäktige och miljö- och hälsoskyddsnämnden och Vänsterpartiet Solnas klimatpolitiska talesperson.

Låter det bekant? Det är inte så konstigt. Vänsterpartiet har lagt fram förslaget om en klimatinvesteringsfond varje år sedan 2019, men hittills inte fått gehör.

– Vi fortsätter driva det för att vi vet att det behövs. Alla är överens om att läget är akut. Vi behöver göra allt vi kan, och verksamheternas budgetar ska inte vara att hinder. Om något så är vi ännu mer övertygade om att det är rätt väg att gå, efter att riksdagsgruppen nyligen gick fram med ett rekordstort investeringspaket för klimatet, förklarar Tove Pehrsson.

I riksdagen söker Vänsterpartiet mandat för klimatinvesteringar på runt 700 miljarder kronor under 10 år, vilket ska gå till utbyggda tåg, investeringar i elnätet och upprustning av miljonprogrammen.

– Om vi får väljarnas förtroende i Solna kommer vi att se till att klimatomställningen snabbas på även lokalt, avslutar Tove.