• Seger för ladug...

Seger för ladugården på Överjärva!

På kommunstyrelsens sammanträde måndag 16 maj stod stadens tomma lokaler på agendan. Redan i maj 2021 föreslog Vänsterpartiet att en sådan inventering skulle göras, vilket sedan blev ett uppdrag till kommunstyrelsen i styrets verksamhetsplan och budget för 2022. På sammanträdet fick vi ta del av hur arbetet gått hittills.

Vänsterpartiet var positiva till det mesta i avrapporteringen. Däremot var vi väldigt kritiska till hur styvmoderligt ladugården på Överjärva gård ursprungligen behandlades i ärendet. För alla de andra lokalerna hade det arbetats fram förslag för vad staden kan göra med dem i framtiden, men inte för ladugården. Avrapporteringen slog fast att Råsunda Förstads AB skulle ”försöka” återställa ladugården och titta på den framtida användningen först efter det.

Att ”försöka” är inte nog. Skrivelsen lämnar för mycket öppet för tolkning och visar inte på den beslutsamhet som Överjärva gårds natur- och kulturmiljö förtjänar! Vänsterpartiet yrkade att Råsunda Förstads AB ska återställa ladugården och den framtida användningen bör utredas under tiden. Vi är mycket glada att kunna meddela att vårt yrkande fick gehör hos styret, som nu alltså har lovat att ladugården ska rustas upp och att byggnadens framtid planeras för ordentligt!

Trägen vinner, och vi kommer fortsätta kämpa för ladugården på Överjärva gård tillsammans med hundratals engagerade Solnabor!