• Bra med korttid...
Debattinlägg

Bra med korttidskontrakt – men glöm inte hyresrätterna

Nyligen beslutade en enig kommunstyrelse att hyra ut 50 tomma modulbostäder på Bredkilsbacken och Förvaltarvägen. Bostäderna förmedlas på korttidskontrakt till Solnaungdomar mellan 18–27 år. Modulbostäderna har tidigare endast hyrts ut till nyanlända, men nu när antalet nyanlända har minskat tycker vi i Vänsterpartiet att det är självklart att de tomma lägenheterna ska hyras ut till Solnas ungdomar.

De som får ett korttidskontrakt står kvar i bostadsförmedlingens kö, men tyvärr kommer det inte finnas några hyresrätter för dessa ungdomar att gå vidare till när deras kontrakt löper ut. Solna är nämligen en av de kommuner i länet som har byggt allra lägst andel hyresrätter. Endast 12 % av bostäderna som byggts i Solna de senaste 10 åren är hyresrätter.

Idag är kötiden för att få en hyresrätt i Solna 13 år. En ungdom som ställer sig i bostadskön på sin 18-årsdag kan inte få en egen lägenhet via bostadsförmedlingen förrän hen fyller 31 år. Utbudet av bostäder måste bli mer balanserat. Därför vill Vänsterpartiet se ett tillfälligt stopp för nybyggnation av bostadsrätter i Solna.

Korttidskontrakt i all ära, men om vi ska kunna erbjuda Solnas invånare en långvarig bostad finns bara en lösning: vi måste omgående bygga fler hyresrätter.

Sandra Lindström, oppositionsråd (V)
Thomas Magnusson, ledamot i Signalisten (V)

Publicerades i SolnaDirekt 20 september 2019