• Att ta bort klo...
Blogg

Att ta bort klotter ger oss inte trygghet, inte ett dugg

Klippfalk går stolt ut i FB-gruppen Solna kommunfullmäktige och berättar att nu ska tryggheten öka vid Solna station för nu ska klottret bort. Jag känner bara: nej du Klippfalk, jag blir inte ett dugg tryggare av att klottret försvinner. Jag är trygg i ett öppet, jämlikt och solidariskt samhälle där alla månar om sina medmänniskor lika mycket, eller kanske mer, som om sig själv.

Tyvärr tycker jag inte att Solna lever upp till alla dessa kriterier. Jag tittar ut genom mitt köksfönster och undrar vad är det jag borde vara rädd för.

Huset där borta som skapat ett litet ”gated community”, med låsta grindar in till gården, vad är det de försöker hålla borta?

Jag som hålls utanför blir rädd för dessa grindar. Murar, gränser och låsta grindar är inte lösningen till ett tryggt samhälle. Lika lite som att ta bort klotter är det. Vi blir inte tryggare av att ständigt misstänkliggöra och dela upp oss i ”vi och dom”. Att segregera och hålla borta leder bara till en falsk trygghet. Visst kan det kännas tryggt och bra där inne bakom dina låsta dörrar. Men det är ju bara där tryggheten finns.

Om vi alla vill varandra väl. Om vi bevarar vårt öppna samhälle, utan låsta grindar. Om vi älskar vår nästa som oss själva. Om det är där vårt fokus ligger. Då är mycket vunnet. Då blir det ett tryggt samhälle för alla.

Och tar vi just tryggheten runt Solna station så borde även Klippfalk se att klottret är väl inte riktigt det första att ta tag i för att öka säkerheten. Rent och snyggt kanske det blir, men trygghetsskapande är det inte …

Linda Cighén
Sitter i Barn och Utbildningsnämnden för Vänsterpartiet