• Brister i arbet...

Brister i arbetsmiljö under arbetet med Mall of Scandinavia

SVT:s Uppdrag granskning har avslöjat allvarliga fakta rörande arbetsförhållandena för de som jobbat med att bygga Mall of Scandinavia i Solna.
Bland annat har det rört sig om säkerhetsbrister, trakasserier mot anställda som gått med i facket, arbetspass på 48 timmar i sträck och löner på 25 kronor i timmen.

Vänsterpartiets anser att alla som arbetar i Sverige ska ha rätt till de löner och arbetsvillkor som regleras i lagar och kollektivavtal.mall of

– Tyvärr visar det som hänt att frågan är komplex och att upphandlingar med långa kedjor av företag under varandra motverkar facklig organisering, säger Thomas Magnusson gruppledare för Vänsterpartiet i Solna.

På Peabs storbygge Mall of Scandinavia avslöjar Uppdrag granskning att det funnits hemliga bemanningsbolag och att arbetare har hindras från eller inte vågat gå med i facket. Just Peab är en av Solna stads största leverantörer och byggaktörer, vilket väcker frågan hur det ser ut på de byggen och andra verksamheter som drivs av Peab för kommunens skattepengar?

Vänsterpartiets förslag om Vita jobbmodell debatteras i kommunfullmäktige på måndag 25 april
– Redan 2012 föreslog vi i en motion att Solna stad skulle införa Vita Jobbmodellen men alliansen svarade att det inte var förenligt med svensk lagstiftning. Men enligt en ny dom från Konkurrensverket är det visst lagligt och därför kräver nu Vänsterpartiet att alliansen i Solna agerar, säger Rebecca Hedenstedt ordförande för Vänsterpartiet i Solna.

Vita jobbmodellen är ett verktyg som används vid offentlig upphandling för att bland annat säkerställa kollektivavtalsenliga villkor, att underentreprenörer omfattas av samma regler som gäller för huvudentreprenören samt att uppenbara brott mot reglerna leder till uppsägning av avtalet och eventuellt skadeståndsanspråk.
Måndagen den 25 april kommer Vänsterpartiets interpellation om Vita Jobbmodellen debatteras i Solnas kommunfullmäktige, debatten webbsänds live på Solna stads hemsida.

– Det som hänt på Mall of Scandinavia, och säkert på många andra ställen, visar hur viktigt det är att politiken ställer krav för att säkerställa allas rätt till schyssta löner och villkor på jobbet. Vi kräver att alliansen i Solna agerar för att tillförsäkra att något liknande inte händer i kommunen. Att införa Vita Jobbmodellen är en bra början, säger Thomas Magnusson och Rebecca Hedenstedt (V).

För mer information, kontakta:
Thomas Magnusson, gruppledare för Vänsterpartiet Solna: 0703-34 23 96
Rebecca Hedenstedt, ordförande för Vänsterpartiet Solna: 0704-43 43 22