• Solna behöver e...

Solna behöver en välfärd att lita på

Med Vänsterpartiets budgetförslag kan vi minska barngrupperna till
30 barn på fritids och 12 barn på förskolan

Det finns mycket som behöver bli bättre inom välfärden i det högerstyrda Solna. Kommunen har problem med för stora barngrupper, brist på utbildad personal och dålig skolmat. I Solna hinner socialsekreterare inte med sitt arbete, bostadsbristen på hyresrätter är akut och krafttag behövs för att prioritera ner bilismen, förbättra för cykel- och gångtrafik samt kollektivtrafik och få bättre luftkvalitet.

Delar ur Vänsterpartiets budgetförslag för 2017hjartat
  • Max 12 förskolebarn/grupp 1-3 år, 15 förskolebarn/grupp 4-5 år
  • Max 30 barn på fritids på tre pedagoger
  • Tillagningskök i skolorna för bättre skolmat
  • Utbildningssatsning för förskolepersonal och fritidspedagoger – betald vidareutbildning.
  • En ny klimatsmart stadsdel Karolinastaden, vid Karolinska sjukhuset, med 5000 hyresrätter på idag hårdgjord yta. Vänsterpartiet är det enda partiet i Solna som bara vill bygga hyresrätter under en tid framöver.
  • Stora satsningar på personalen i framförallt kvinnodominerade yrken förskolelärare, lärare, fritidspersonal samt socialsekreterare. Mer personal, högre löner samt mer administrativt stöd samt på sikt 6-timmars arbetsdag för socialsekreterare.
  • Förebyggande arbete mot sexuella trakasserier och våld i nära relationer
  • Satsning på alla stadsdelar genom en garantilista för kommunalservice i närområdet. Skulle innebära tex bibliotek och fritidsgård i Hagalund, Bagartorp och Huvudsta.
  • Stor satsning på bättre gång- och cykelvägar samt mätstation av luftkvalitén
Till skillnad från högern i Solna väljer Vänsterpartiet en välfärd att lita på framför Sveriges lägsta skatt

Solna behöver en bättre välfärd som vi kan lita på. Den generella välfärden innebär en solidarisk omfördelning av ekonomiska resurser mellan kvinnor och män, mellan lågavlönade och högavlönade, mellan olika perioder i våra liv, mellan friska och sjuka samt mellan de som har ett arbete och arbetslösa. Ökade satsningar på välfärden leder till ökad jämlikhet och jämställdhet genom att alla kan få tillgång till utbildning, hälsa, arbete och inflytande.

Läs hela Vänsterpartiets budgetförslag här