• Uppdatering gäl...

Uppdatering gällande Skytteholmsskolan

På skolnämndens sammanträde torsdag 10 december, röstade de borgerliga partierna för att lägga ner mellan- och högstadiet på Skytteholmsskolan från och med hösten 2021. Förslaget har kritiserats av föräldrar, elever, lärarfacken och oppositionen, och vi röstade givetvis emot.

Länk till Vänsterpartiets yrkande.

Miljöpartiet och Centerpartiets representanter i skolnämnden dök inte upp på sammanträdet. Däremot skrev de under ett gemensamt yrkande från majoriteten där de ställde sig bakom förslaget. Ersättare från M, L och KD klev in i deras ställe och röstade.

Vi har under de senaste dagarna svarat på hundratals mejl från medborgare i Solna – såväl elever som föräldrar och andra närstående som drabbats av beslutet. Trots att tusentals medborgare protesterat genom namninsamlingar, mejl, debatt på sociala medier, ljusmanifestationer och lappar på både stadshuset och Skytteholmsskolan har de blågröna inte lyssnat – än.

Vi ska fortsätta kämpa. Vi ska fortsätta organisera oss. Vi ska kräva svar på de frågor som finns kring beslutet. Vi är många, och vi låter oss inte ignoreras!

Länk till Vänsterpartiets första uttalande om nedläggningarna.

Följ oss på Facebook för fler uppdateringar.

Vi finns även på Instagram, @solnavanstern.

Mejl: [email protected]