• V föreslår covi...

V föreslår covid-bonus till omsorgspersonal

På omvårdnadsnämndens sammanträde 15 februari lämnade Vänsterpartiet in ett nämndinitiativ om att ge anställda inom omsorgen i Solna en så kallad covid-bonus.
Bakgrunden är att omvårdnadsnämnden gick 72,1 miljoner plus under 2021, samt att regionen nyligen fattade ett liknande beslut.

”För oss i Vänsterpartiet är det självklart att de som jobbar inom hemtjänsten, LSS eller på särskilda boenden ska kompenseras för allt slit under pandemin. De senaste två åren har varit tuffa för alla, men särskilt för de som har hand om våra äldre och sjuka. Nu har dessutom de blågrönas kollegor i regionen beslutat om en bonus, så det borde gå att få till lokalt också,” säger Kerstin Scheutz, ledamot i omvårdnadsnämnden som tagit initiativ till förslaget.

Regionrådsberedningen i Region Stockholm, som består av representanter från M, KD, L, C och MP, beslutade i början av februari att ge medarbetarna en covid-bonus på upp till 10 000 kronor för ”extraordinära insatser under pandemin under 2021”. För att få bonusen ska man ha varit anställd i regionen med månadslön, men Vänsterpartiet vill inte ha ett sådant krav i Solna.

”Det blir såklart upp till förvaltningen att besluta om detaljerna, men i vårt initiativ är vi tydliga med att även timanställda som arbetat mycket bör omfattas av förslaget. Eftersom Solnas äldreomsorg har störst andel timanställda i hela landet och var tredje arbetad timme utförs av en timanställd så vore det konstigt om de inte kvalificerade sig för bonusen.”

I Omvårdnadsnämndens årsredovisning för 2021 som godkändes på nämndsammanträdet i januari förklaras miljonöverskottet med ett minskat behov av platser på särskilda boenden. Omkring 70 platser har stått tomma och tillfälligt sagts upp på grund av färre ansökningar och fler avlidna än normalt till följd av covid-19.

I en artikel i Mitt i Solna (15/3 2022) öppnar nämndens ordförande Samuel Klippfalk (KD) för att utreda hur en covidbonus ska se ut.

Kontakt:
Kerstin Scheutz, ledamot i omvårdnadsnämnden