• Kommunfullmäkti...

Kommunfullmäktige 28 oktober 2019

Höstens andra kommunfullmäktige 28 oktober började på ett lite annorlunda sätt. Ort till Ort och Bergshamragruppen för sansade renoveringar manifesterade båda utanför stadshuset innan fullmäktige och var med på åskådarläktaren under sammanträdet. Varken vräkningarna av nyanlända från modulbostäderna på Bredkilsbacken eller renovräkningarna i Bergshamra fanns med på dagordningen, men representanter från Vänsterpartiet fanns på plats under manifestationen. Vi är naturligtvis emot de inhumana vräkningarna av nyanlända och de hyreshöjningar på upp emot 60% som tvingar människor i Bergshamra från sina hem.

Vi fick svar på vår interpellation om vikariepool i förskolan och vår motion om klimatnödläge debatterades. Trots att de flesta partier är eniga om att klimatfrågan är akut så var Vänsterpartiet de enda som yrkade bifall till motionen. Tove Pehrsson (V) rev ner applåder när hon ifrågasatte detta.

Vi lade fram en ny motion om att ansluta Solna till projektet Vidga normen. Länsstyrelsen ansvarar för projektet som ska motverka rasism och diskriminering på arbetsmarknaden.

Fullmäktige behandlade även några valärenden. Leif Åsbrink López (V) valdes till ersättare i kommunfullmäktige. Björn Bränngård (V) är nu ordinarie ledamot i byggnadsnämnden, Malin Claesson (V) valdes till ersättare i skolnämnden och Emil Flisbäck (V) till ersättare i barn- och förskolenämnden. Adi Anani är nu ledamot i Solna Vatten AB. Grattis!

Här finns en uppdaterad lista över Solnavänsterns alla kommunpolitiker.

➤ Sammanträdet i Solna stads diarium – när protokollet är justerat hittar du det här.
 Webbsändning av kommunfullmäktige 28 oktober 2019
➤ Vänsterpartiet Solnas politik för nyanlända och integration
➤ Vänsterpartiet Solnas politik för hyresrätter
➤  Artikel i SolnaDirekt om manifestationerna.